8 november 2010

Köper Micronic Mydata

Det har varit en lång och skön helg. Strålande höstväder, som gjort för att förbereda trädgården för vintervilan, vi har krattat och krattat, jag vet inte hur många säckar löv vi fått ihop, men nu så är vi äntligen klara.

Så värst mycket ekonomi och rapportläsning har det inte blivit. Beträffande Dibs Payment rapporterar bolaget fortfarande stabil tillväxt och lönsamhet, även om kurvan inte ser riktigt lika bra ut som tidigare.

Men e-handeln fortsätter att växa och så gör också betalningstjänsterna. Det pågår en konsolidering av aktörerna inom e-handeln både i Norden och internationellt, det ger Dibs möjlighet att växa genom förvärv när rätt tillfälle yppar sig.

Siktet är nu inställt på att växa utomlands. Under året har Dibs noterat att de nordiska kunderna handlar mer och mer från utländska sajter, en ökning från 25 procent till 33 procent när det gäller svenskar, ännu större ökning visar våra grannländer upp.

Även e-handlarna får en allt större kundkrets som sträcker sig ut i Europa men även till andra världsdelar. Så Dibs planer på expansion utomlands är nog ingen dum idé, det ska bli intressant att följa den utvecklingen.

Micronic Mydata som ingår i investmentbolagets Bures portfölj toppar vinnarlistan idag. Ett bolag värt at titta närmare på, det har varit motigt en längre tid men nu börjar det lossna på orderfronten, stora insiderköp har också gjorts. Själv har jag köpt en liten post i bolaget.

8 kommentarer:

Padde sa...

Till att börja med får jag otroligt mycket inspiration från din blogg tack för det. Hur pass bra går det för din portfölj? Livnär du dig på den eller den är bara ett komplement till ditt arbete? Har du en långsiktig strategi eller ligger du ofta kort i affärer? Min strategi sedan ett par år tillbaka har varit att spara 10% av min lön efter skatt i aktier. Och det har fallit väl ut under den tiden. Den korta erfarenheten av aktier jag har så har det varit absolut varit mest lönsamt att ligga kvar länge i stabila aktier typ fastighet, bank och investmentbolag.

Anonym sa...

Låt löven ligga. De gör gott för både plantor och jord. Alternativt kan man klippa över dem med gräsklipparen.

Kampen mot index sa...

Lyckades du också få posten i Micronic Mydata innan den steg för mycket?

Anonym sa...

VA!!! Du kastar väl inte löven!
Det är ju trädgårdens guld, ungefär som aktiers utdelning!
Köper du sedan gödning på våren också, och fraktar hem, och strör ut?

finansmamman sa...

Till Padde,
Roligt att du blir inspirerad av bloggen.
Jag livnär mig på min aktieportfölj, har satsat mycket på högutdelare. Min strategi är långsiktig, men ca 10% av portföljen använder jag till kortare affärer. Portföljen går upp och ned, just nu mest upp.

Till kampen mot index,
Betalade 13,35 kr, känns ok.

Angående löven,
jodå, jag har löv liggande kvar på marken och skyddar buskar och rabatter med löven. Jag köper inte gödning, vi har en stor kompost som ger fin jord.

Signs sa...

en fråga: du har ju lämnat en framgångsrik och "vanlig" karriär som anställd om jag kommer ihåg rätt - får du inte frågor från din omgivning vad du egentligen gör om dagarna? Jag har gjort samma sak som du (lämnat anställning i 40-årsåldern för privata investeringar) och upplever att få förstår vad man gör om dagarna. Många tror att man ligger på sofflocket eller så tror de att man sitter och daytradar (vilket jag inte har någon aning om hur man gör..)

Många har väldigt svårt att se att privatinvestera kan vara ett jobb, likaväl som om man sitter på en bank och jobbar med samma saker.. Nyfiken på om du upplever samma saker?

En till fråga - har du någon typ av nätverk som du använder i ditt investerande - kanske förmögenhetsförvaltare, grupp med "likasinnade" som du träffar, utbyter ideer med och kanske investerar tillsammans med, eller jobbar du mer självständigt med dina investeringar?

Hoppas det är OK att jag frågar om detta - alltid intressant att få input på hur andra som jobbar på liknande sätt agerar!

mvh

finansmamman sa...

Hej Signs,

Jo, jag har upplevt samma saker du, en del betraktar inte att privatinvestera som ett "riktigt" jobb. Det bottnar kanske i att många inte förstår vilket researscharbete som ligger bakom varje investering samt att man ständigt måste vara uppdaterad när det gäller samhällsekonomi både nationellt och globalt.

Jag har en familj och släkt som är aktieintresserade som jag kan bolla idéer med. Jag har inget direkt nätverk förutom sociala medier, som den här bloggen till exempel. Det blir också en hel del besök på börsevenemang.

Signs sa...

spännande, tack för input!
mvh