19 maj 2011

På Kina-seminarium med East Capital

Jag har varit på Kina-seminarium med kapitalförvaltaren East Capital, som presenterade sina två Kinafonder, ett bra tillfälle också att få lära sig lite mer om landet.

Om man är tveksam inför en investering i Kina blev man omvänd här, det är nästan svårt att förstå vilken enorm marknad Kina är.

År 2010 gick Kina om Japan som världens näst största ekonomi och många tror att landet passerar USA runt 2020 för att bli världens största ekonomi. Kina som tidigare var en ekonomisk stormakt är på väg att återta sin plats i världen menar East Capital.

Kinas valuta är intressant. Här jämför man med Japans valuta som steg över 300 procent när Japan gick på högvarv. Sett över 20 år kan Kinas valuta också stiga ett par hundra procent. Man kanske skulle satsa på yuan?

East Capital menar att det kan vara stora svängningar på Kinabörsen och uppmanar till långsiktighet.

Kapitalförvaltare talar naturligtvis för sina produkter, konstigt vore det annars, sen får man dra sina egna slutsatser. Det är viktigt att lyssna kritiskt, allt är inte guld och gröna skogar och det råder delade meningar om Kinas ekonomi, långt ifrån alla experter är lika positiva.

Själv har jag inte för avsikt att direktinvestera i någon av East Capitals fonder utan jag var mest intresserad av att höra om någon av fonderna kan passa in i min ppm-portfölj.

Det kan de göra, men först ska jag studera fonderna lite närmare. Just nu är jag ändå rätt nöjd med min ppm-portfölj så det brådskar inte.

Jag tycker informationen var bra, den kändes inte alls påstridig som den kan göra ibland. Jag blev även lite nyfiken på aktien East Capital Explorer, den ska jag titta närmare på. En resa till Kina vore heller inte så dumt.

En överraskning var den fina kinabuffé som vi deltagare blev bjudna på innan seminariets början, det var bland de godaste kinabuffér jag ätit. Tack så mycket!

Det är dags för morgonens motionsrunda.

8 kommentarer:

Ruddammsbroelet sa...

Tack för en bra och trevlig blogg!.
Hur resonerar du runt ppm?
Skulle vara intressant att ta del av dina råd där.

mfdl80 sa...

Jag tycker du definitivt ska titta närmare på Kina. Finns en hel del fonder därut med inriktning mot det gamla kejsardömet.

Cathrin sa...

Vad kul att höra att du gillade vårt seminarium och fick värdefull information. Det blir vi glada av att höra! Om du är intresserad kan du på vår blogg läsa mer om hur vi ser på utvecklingen i Kina och följa nyheter från bloggare ur vårt kinateam, Karine Hirn (bosatt i Kina) och Kristina Sandklef. www.eastcapital.com/sv/blog. Hälsningar Cathrin, East Capital.

finansmamman sa...

Hej,
Till Ruddammsb. Roligt att du uppskattar bloggen.
Jag brukar återkomma till ppm med jämna mellanrum i bloggen.

mfdl80,
Jo, jag ska titta närmare på Kina.

Cathrin,
Tack för tipset om Kinabloggare.

Signs sa...

jag tycker det är väldigt svårt att värdera kinesiska aktier, eller rättare sagt, förstå hur andra värderar kinesiska aktier. Jag har direktinvesterat i ett enda kinesiskt företag, New Energy Systems Group. Tycker jag gjort en hyfsat djup analys men kan inte förstå hur aktien har ett PE tal på 2 för 2011. Ett skuldfritt bolag, växer med 20% per år + förvärv, lönsamt med bra marginaler, skuldfritt, ledning äger aktier och annonserat att de kommer att köpa mer, dvs precis de egenskaper jag letar efter. Trots det har kursen rasat ihop totalt och som sagt PE 2..

Antingen är det helt enkelt enormt mycket tålamod man behöver eller så är det så att jag helt enkelt inte förstår denna typ av investeringar (mitt fokus i vanliga fall är sverige, onoterat och noterat på smålistorna)

Om någon är intresserad så är bolaget new energy systems group, ticker NEWN på USA börsen. All feedback välkommen..

Anonym sa...

på 90-talet var det Japan som tog över världen och köpte upp allt i USA och Australien. Nu är det Kina som alla säger kommer att äga och ta över allt. Historien upprepar sig förvånansvärt ofta....

Andreas sa...

Hej

Jag följer din blogg med stort intresse.

Vart på investeringsklockan tror du vi är just nu?

Äger du fortfarande GHP? Jag tror bolaget har stor potential och har köpt på mig en del aktier under hösten och vintern som gick.

Hälsningar
Andreas

finansmamman sa...

Till Signs,
Håller med om att det är svårt att sätta ett värde på kinesiska aktier, det tar dessutom tid att hålla sig uppdaterad. Det är bra mycket lättare att följa och värdera svenska aktier, ett helt annat nyhetsflöde.

Andreas,
Jag tror vi befinner oss runt klockan ett när det gäller investeringsklockan.
Jag tror också på GHP, försäljningstillväxten ser bra ut och visst har bolaget potential.