11 maj 2011

Besök på Hexagons bolagsstämma

Igår besökte jag Hexagons bolagsstämman och fick färska siffror presenterade. Hexagons delårsrapport var lika bra som jag hade hoppats på, försäljning och lönsamhet ökar.

Integrationen av Intergraph går planenligt och väntas vara slutförd i det andra kvartalet. Alla geografiska områden visar bra tillväxt och Hexagon bedömer att efterfrågan kommer att öka i samtliga geografiska områden under 2012.

Det var inte så mycket nytt som kom fram under stämman, men helt klart är att vd Ola Rollén ser mycket positivt på framtiden, nya finansiella mål kommer att lämnas under kapitalmarknadsdagen i början på juni, de ska bli spännande att ta del av.

Flera aktieägare strödde lovord över bolagets ledning och tackade för en bra utveckling av värdetillväxten. En herre undrade om inte Hexagon hade flera bolag att knoppa av med tanke på den fina utvecklingen av Hexpol, men där har vi nog inget att hoppas på. En annan aktieägare önskade sig högre utdelning, det återstår att se nästa år.

Det framkom också att i Hexagon är ingen i ledningen berättigad till bonus om inte resultatet är bättre än föregående år, något som tydligen inte framkommer i årsredovisningen. Det låter sunt!

Det var en trevlig bolagsstämma där snittar och drycker serverades innan allvaret började. Men varför väljer man Oscarsteatern? Lokalen andas visserligen kultur, men varför inte välja en som stämmer överens med Hexagons högteknologiska produkter och verksamhet?

Sätt gärna IR-chefen i arbete med att ta fram en anpassad utställning för oss aktieägare som visar Hexagons produkter och dagliga verksamhet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fick en chock!
Vad händer med Lundbergs aktien? Minus 49%
Syns inget i DI./Kerstin

Anonym sa...

Vem får gå på kapitalmarknadsdagarna?
Kristina

kerstin sa...

Tack, nu är jag lugnare.
Det är bra att snabbt kunna få svar i det här forumet.
Har lärt mig att man måste våga för att vinna något. Det har fungerat väldigt bra.
Men jag har som ny aktiehandlare en väldigt lång väg kvar innan jag kan säga att jag kan.Därav mina dumma frågor.
Men det är roligt och spännande. Tack för råd och tips i din blogg.
Hur länge har du sysslat med aktier?
Kerstin

Lundaluppen sa...

@Kerstin: det gjordes en fondemission i Lundbergs idag - i princip en split på två. Du har dubbelt så många aktier.

finansmamman sa...

Till Kerstin,
Lugn, Lundbergs gjorde en fondemission idag 1:1, varje befintilig aktie ger rätt till en ny aktie.
Jag ser att du redan blivit lugnad. Tack Lundaluppen!

Till Kristina,
Det varierar. En del bolag bjuder in media, förvaltare och investerare. Ibland hålls kapitalmarknadsdagarna utomlands.
Titta under www.financialhearings.com som har en del evenemang

Kerstin sa...

Tack, nu är jag lugnare.
Det är bra att snabbt kunna få svar i det här forumet.
Har lärt mig att man måste våga för att vinna något. Det har fungerat väldigt bra.
Men jag har som ny aktiehandlare en väldigt lång väg kvar innan jag kan säga att jag kan.Därav mina dumma frågor.
Men det är roligt och spännande. Tack för råd och tips i din blogg.
Hur länge har du sysslat med aktier?
Kerstin

finansmamman sa...

Inga frågor är dumma ska du veta. Jag har sysslat med aktier i 20-25 år, man lär sig med tiden.