9 maj 2011

Motigt för bioteknikbolagen

Den senaste tiden har varit motig för flera bioteknikbolag, Active Biotech fick se sin aktiekurs dyka när ett konkurrerande bolag presenterade lovande resultat från sin fas III studie rörande medicin mot ms.

Idag är det Diamyd Medical som dyker rejält på börsen. Bolagets fas III studie i Europa, för diabetes typ 1, höll inte måttet, medicinen visar ingen större effekt jämfört med placebo.

En fas III studie pågår i USA och där väntas resultatet presenteras under sommaren 2012. Under tiden ska Diamyd analysera och följa upp studien från Europa för att se hur man ska gå vidare.

Ja, det var tråkigt och mest tråkigt är det för alla diabetespatienter som hade hoppats på ett botemedel, vi får hoppas att det kommer i framtiden, forskningen går vidare.

För oss aktieintresserade visar detta hur svårt det är att placera "rätt" inom life scienceområdet. Det finns ju stor potential om bolagen lyckas, men det är en mängd bolag som faller ifrån under den långa tid det tar att få fram ett nytt läkemedel.

Att ta sig igenom fas III är inte lätt, det är nu läkemedlet ska testas på flera tusen människor. Läkemedlet jämförs med den behandling som finns, effekt och biverkningar utvärderas. Läs här tidigare inlägg om de olika faserna.

Själv är jag mycket intresserad av bioteknikområdet, men jag brukar vara försiktig med att placera större pengar i bolagen, det känns alltför riskfyllt.

Hexpol presenterade ett riktigt kanonresultat i fredags, aktien var upp kraftigt och uppgången fortsätter idag. Aktien är en av de bästa på börsen i år och bäst av allt är att jag fått aktierna av Hexagon, förutom de jag tecknade i nyemissionen. Nu hoppas jag förstås att även Hexagon redovisar ett bra resultat imorgon.

Härligt väder idag, jag och datorn flyttar ut på terassen.

2 kommentarer:

mojo sa...

Hej
vet ej om du prenumererar på PA och dess andra tidning Placeringsguiden, i vilket fall så läser jag Märtha josefssons krönikor där med stor eftertänksamhet - idag skriver hon om oron för börsen under det gamla mottot "sell in May and stay away"..som hon nu tycker kan "dammas av" p g a en del hot(många) som hon där skriver om..passade på ikväll att skriva detta då jag såg att det var 0 kommentarer och samtidigt fåga dig - vad tycker och anser du ?

finansmamman sa...

Hej Mojo,
Jag följer inga talesätt, inget tillförlitligt analysverktyg.