2 maj 2012

Bure på rätt väg igen

Det har varit en solig och fin valborgshelg, precis som det ska vara. Jag hade gärna åkt till kusten, men det kändes inte aktuellt att lämna två tonåringar ensamma hemma under valborgshelgen i Uppsala. Nu hade jag inte behövt vara orolig, de skötte sig fint.

Oj, så mycket folk i stan och alla var glada, varenda grön plätt var fylld med picknickande ungdomar och familjer. Parken vid Ekonomikum tar nog priset, jag har aldrig sett så mycket folk där, det verkar som festen flyttat dit. Men nu är det snyggt och städat i parken igen, jag åkte förbi igår.

Det är en ny månad och inköpschefsindex världen runt har presenterats, i Sverige står det stilla, i EMU går det bakåt, desto ljusare ser det ut i USA och Ryssland som har presenterat stigande siffror, en blandad kompott alltså.

Bure säljer Carnegie, det har jag väntat på. Det har ju varit ganska tyst runt Bure en längre tid, ingen aktie som varit i hetluften direkt. Jag gillar annars Bures innehav, där finns en del intressanta bolag som Vitrolife och Micronic Mydata.

Skönt att Bure väljer att sälja Carnegie, en inriktning som jag känt mig tveksam till. Nu kanske det blir lite bättre fart på aktien, idag är uppgången cirka 14 procent.

Transmode köpte jag in till portföljen i december och jag kan inte klaga på uppgången. Senaste kvartalsrapporten är också bra, intäkterna ökade med 30 procent och vd ser ljust på framtiden, det finns än så länge inga tecken på avmattning i efterfrågan när det gäller bolagets nätverkslösningar.

Bolaget har även lanserat nya produkter som ökar flexibiliteten i de optiska näten och kontrakt har tecknats med FMV och brittiska Virgin Media som avser att använda sig av nästa generations flexibla optiska nät.

Spännande aktie som jag behåller tills vidare, jag tror aktien har lite mer att ge även om uppgången inte fortsätter i samma takt som tidigare, inga träd växer till himlen.

Inga kommentarer: