18 maj 2012

Facebook, bubbelvarning eller framtidens succé?

Idag är det många som är förväntansfulla inför Facebooks börsnotering i USA, det är väl knappast någon som har undgått att bolaget ska noteras. Även icke börsintresserade visar på stort intresse för aktien, det här är ju ett fenomen som de flesta känner till, det kommer att bestå och varför inte köpa in sig i bolaget.

Värderingen är skyhög, men det är mycket möjligt att kursen stiger vid noteringen. Vad som händer sedan är en öppen fråga, bubbelvarning eller framtidens succé? Hur som helst finns det inget utrymme för negativa nyheter.

Jag är tveksam till flera av dessa haussade it-bolag, de känns alltför riskfyllda att investera i. Hur kommer marknaden att bedöma värdet på bolagen i framtiden, vad händer om nyckelpersoner slutar eller börjar sälja av aktier? Dessutom är internetvärlden snabbföränderlig, det har vi sett prov på förr. Det som är inne idag kan vara ute imorgon.

Det gäller inte Facebook hävdar många, sajten har runt 900 miljoner användare och kommer att fortleva. Men oavsett hur många användare sajten har måste bolaget tjäna stora pengar för att kunna försvara sin värdering.

Kanske missar jag framtiden börsraket, men i nuläget avstår jag från att investera. Läs här vad jag skrivit tidigare om Facebook.

Läser just ett pressmeddelande som talar om att Commerzbank och RBS erbjuder handel med derivat i Facebook.

Annars är det ingen vidare börsdag, det är Bear som gäller.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är tveksam, men jag kan tänka mig att köpa om Warren Buffett gör det!

nisse sa...

Dom måste få många annonnsörer om intäkterna skall motsvara börskursen.Den enda substansen i dagen läge är många användare.
Tror att dom får svårt att tjäna dom pengar som krävs.Kanske ett förhoppningsbolag bland många andra.

börspappan sa...

varför kan inte proffsen resonera lika klokt som du? en ap-fond har köpt facebook för 400 miljoner påstås det...

finansmamman sa...

Tack för kommentarer. Det verkar inte som någon given succé hittills.