16 maj 2012

Satsa på jordbruksråvaror?

Ja, då var det snart helgdag igen, maj är en riktigt upphackad månad, skönt i och för sig, men det blir mindre tid till börsen. Nu ligger jag lite lågt ändå och avvaktar utvecklingen.

Jag har varit på börskväll med Leox. Ovanligt mycket folk, evenemanget  gick av stapeln i stans nyöppnade Radisson hotell, jag gissar att många var nyfikna på nyskapelsen och samtidigt få lite gott i sig och lyssna på investeringstips.

Leox hade med sig bolaget Explorio Retail som presenterade sitt koncept. Affärsidén är att etablera e-handelsvaruhus på större orter, företag erbjuds att kombinera sin e-handel med en fysisk butik, en färdiginredd butikslokal med tillhörande administration, personal och marknadsföring.

Det innebär alltså att jag kan åka till ett e-handelsvaruhus för att känna på varan, handla den där och sen få den hemskickad.

Jag är tveksam till idén. För mig är idén med att handla på nätet att spara tid och slippa åka till butiken. Är det en vara jag vill klämma på, vill jag köpa den direkt och ta den med hem. Ska inte e-handel bedrivas på nätet?

För att uppnå en bra riskspridning på sina placeringar föreslog Leox en investering i jordbruksråvaror. Dessa råvaror har stått stilla jämfört med metaller och olja, spannmålsprodukter är konjunkturokänsligt och en prisstegring är att vänta de närmaste fem åren. Befolkningen i världen ökar och alla måste vi äta.

Om Leox har rätt eller fel det får framtiden utvisa.

Trevlig Helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, är det inte så det funkar i de flesta möbelaffärer (utom IKEA) om du tex vill ha en soffa?
Du kan provsitta, titta på olika tyger osv, men leverans, det är det först om några veckor.

Och när jag tänker på det, om du ska köpa en ny bil så är det så i många fall också, du kan klämma, känna, provköra - men bilen den får du vänta på. Ibland upp till några månader.

Fast med show rooms för mer vanliga varor får du väl vänta kortare tid antar jag, då varan finns på något lager och du inte behöver vänta på att den faktiskt även ska tillverkas.

Är det egentligen så obekant, eller handlar det mycket om hur det kommer att marknadsföras?

finansmamman sa...

Hej, jag förstår dina synpunkter, det är riktigt som du säger, men skillnaden är att här har butikerna sina egna utbildade anställda. I e-varuhuset delar flera butiker på ett fåtal anställda.