31 maj 2012

Jag hoppas Aktiespararna överlever som organisation

Aktiespararnas vd Günther Mårder lämnar sin vd-post och ser sig om efter nya utmaningar, synd. En aktiv och engagerad man som synts och hörts ofta, inte minst på bolagsstämmorna. Man kan knappast lasta Günther Mårder för medlemsflykten, det är nog mera en trend.

När börsen går dåligt minskar intresset för börsen, så har det alltid varit, ingen vill prata aktier i dåliga tider. Förmodligen får vi nöja oss med en mera modest avkastning en tid framöver, vilket många har svårt att ta till sig. Naturligtvis kan en högre avkastning nås vid "rätt" val av aktier.

En bidragande orsak till medlemstappet kan också vara att  många är kortsiktiga, det finns inget intresse i själva bolaget utan det är snabba pengar som gäller. Till skillnad mot den långsiktiga aktieägaren som känner sina bolag, tror på produkterna och följer utvecklingen.

För de riktigt kortsiktiga är ett medlemskap i Aktiespararna förmodligen ointressant. Sen får man inte glömma att det finns hur mycket information som helst på nätet idag, något vi inte hade tillgång till då medlemstalet var som högst.

Som aktiesparare tycker jag att det är bra med en oberoende och objektiv organisation som kan tillvarata våra intressen och föra vår talan. Jag hoppas Aktiespararna överlever som organisation.

Flera fastighetsbolag har skattekrav hängande över sig, bland annat Fabege och Kungsleden. Det här är processer som mals långsamt och jag undrar, kommer det mer och hur ser det ut hos andra fastighetsbolag? Överhuvudtaget känns det lite darrigt i branschen då rapporter kommer om svårigheter vid transaktioner.

Här hemma har vi har inte kommit speciellt långt med vår badrumsrenovering, men i dagarna hoppas vi på att skriva avtal med en badrumsentreprenör. Det ska bli roligt med ett nytt och fräscht badrum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Delar Din uppfattning betr. Aktiespararna helt och hållet.

Beträffande det aktuella börsläget borde jag avhålla mig från kommentarer och nöjer mig med att sucka djupt ... och ta ett nytt andetag./G

finansmamman sa...

Ja, visst vore det önskvärt med ett bättre börsläge.