28 mars 2015

Nya året har börjat bra för Fabege


Igår blev det en heldag i Stockholm med besök på fastighetsbolagets Fabeges bolagsstämma, den gick av stapeln i Wenner Gren Center, ett av Fabeges fastighetsinnehav.

Vd Chrsitian Hermelin var nöjd med året som gått och kunde konstatera att uppsatta mål hade uppnåtts, positiv nettouthyrning, värdetillväxt, hög takt och balans i investeringar och försäljningar. Dessutom ligger bolaget före tidplanen när det gäller Arenastaden, den beräknas vara färdigbyggt redan 2020, planerat 2025.

Idag har Fabege 50 procent av den totala kontorsproduktionen i Stockholm och äger och förvaltar var 10:e kvm kontorsyta i staden. Bolaget satsar hårt på att utveckla levande stadsdelar, cityliknande med god service, spårbunden trafik ska leda dit och kontoren ska vara moderna och miljöcertifierade.

När det gäller hållbarhet berättade vd att antalet gröna avtal uppgick till hela 86 procent av nytecknad yta. En aktieägare undrade om Fabege har någon ekonomisk fördel med gröna avtal. Enligt ledningen är det lönsamt och en konkurrensfördel då fler och fler kunder kräver gröna avtal, de har alltså fått ett stort genomslag.

Fabege har cirka 43 procent utländska ägare. De ser gärna en lägre belåningsgrad än vi svenskar och det har Fabege tillgodosett genom att få ned belåningsgraden från 66 procent till 56 procent, målet är att den ej ska överstiga 60 procent. Som svensk tycker även jag att det är bra med en låg belåningsgrad.

I år är förutsättningarna ännu bättre för Fabege och det nya året har börjat bra med fortsatt stark efterfrågan. Men styrelseordförande Erik Paulsson inflikade även att det är viktigt att säkerställa en stark balansräkning och förbereda sig på sämre tider, de kommer förr eller senare. 

Hur går det med försäljningen av Friends Arena undrade en aktieägare. I dagsläget har Fabege inga planer på att sälja sin del, men den dag då köpare knackar på dörren och erbjuder rätt pris, ja, då kan en försäljning vara aktuell. Det ska förresten bli intressant att se vad det franska bolag som tagit över driften av Friends Arena kan uträtta, alla hoppas förstås på ökat antal arrangemang.

Fabege är ett av mina fastighetsinnehav, ett stabilt och bra bolag med erfaren ledning, en aktie jag behåller i portföljen, dessutom är det spännande att se hur de olika projekten växer fram.

Nu har jag mest sett hur Arenastaden växer fram när jag passerat med tåget, men nästa gång jag tar bilen ska jag göra en avstickare och köra igenom de nya stadsdelarna, Arenastaden och Solna Business Park.

Som väntat blev det en lugn stämma, inga kontroversiella frågor stod på dagordningen. Efter stämman serverades mat och dryck och alla aktieägare fick med sig ett fång tulpaner hem, i Fabeges färger förstås. De pryder nu så fint middagsbordet. Tack!

Trevlig Helg!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant!
Jag kollar Kinnevik och MTG nu.
Trodde länge att Kinnevik borde vara det tryggare alternativet. Men när jag kollar en del av deras webbföretag verkar värderingarna vara skyhöga. Även om jag vet att man får räkna med det när det är tillväxt så vet jag inte riktigt om det är rätt läge för köp. De farhågor som jag däremot haft om MTG är mindre nu. TV-tittandet minskar men ofta surfar man ju samtidigt som man tittar på TV. Man vet ju hur man själv gör. Så MTG skulle ju istället kunna vinna på det i förlängningen om de satsar allt mer på internet. Har du några åsikter om MTG?

finansmamman sa...

Hej,
Det är stora förändringar i media branschen, det gör det väldigt svårt att förutspå utvecklingen för MTG. Det är ingen aktie som jag tittat närmare på. Jag nöjer mig med mitt innehav i Kinnevik, då är jag ändå med på ett hörn i MTG.

Winvestments sa...

väldigt intressant inlägg!! Visste inte så mycket om Fabege före ditt inlägg och har inte varit så förtjust på fastighetsaktier men Fabege verkar gå bra och ha intressanta förutsättningar. Gillar väldigt mycket att det är en stark ledning bakom Fabege!

Anonym sa...

Tack för svar och trevlig blogg!

finansmamman sa...

Till William,
Roligt att du fann inlägget intressant.