12 april 2016

Det rör på sig i Kinnevik

Det rör på sig i Kinnevik. Dagens stora nyhet att bolaget säljer en del av e-handelsplattformen Lazada till e-handelsjätten Alibaba tolkar jag som positiv. Dessutom finns option sälja resten av innehavet inom 1 till 1,5 år till Alibaba.

Jag vet inte hur Kinneviks tankar går, men jag utgår ifrån att det är ett steg att koncentrera portföljen och satsa på nya marknader. Finans och sjukvård är två områden som tidigare har annonserats.

Ett steg på vägen är investeringen i amerikanska Betterment som sysslar med robotrådgivning. Det kan ju låta tråkigt att överlåta åt en robot att sköta sparrådgivning och till exempel sätta ihop en fondportfölj.

Men jag tror absolut det är något som kommer i framtiden och det kan gå fort om det visar sig att robotarna presterar bättre än bankrådgivaren och kommer jag själv att använda mig av robotarna, det är något jag funderar över. Spännande framtid hur som helst och jag behåller mina aktier i Kinnevik!

Hur tankarna går hos Kinneviks ledning hoppas jag få klarhet i under bolagsstämmodagen. Det är ett utmärkt tillfälle att få svar då en frågestund brukar hållas innan stämman. Det är något jag hoppas flera bolag tar efter.

IAR Systems la jag till i portföljen för en tid sen och utvecklingen hittills kan jag inte klaga på. Bolagets senaste avtal kommer att ge royaltyintäkter och kompletterar tidigare licensbaserade avtal. Det nya royaltyavtalet kom lägligt och gav aktiekursen en extra skjuts uppåt.

Jag har sålt mina aktier i Alimak, inget fel på bolaget i sig, men det går lite trögt. Jag har valt att byta mot IAR som just nu känns mer spännande och växer betydligt snabbare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Finansmamman, var hittar du Betterment? Knappast på Avanza antar jag?

Hls/Erik

Anonym sa...

Hej!

Vad tror du om Mycronic?

Mvh Jenni

finanspappan sa...

men robotarna ger ju logiska råd och det måste falla på att för att göra vinst måste man faktiskt göra annorlunda än resten av börsen?
förresten hur känns det att sitta ensam i nosen på en kärra 10.000 meter upp med cabinen full av mer eller mindre knäppa passagerare? nervöst? en massa lampor och knappar - fy fasen....

finansmamman sa...

Hej,
Till Erik,
Tror inte Betterment är noterat.

Till Jenni,
Ja, nu har ju rapportdatum passerats sen du frågade, men Mycronic är ett spännande bolag med goda framtidsutsikter.