21 januari 2008

Jag gillar Avanza

Avanza kom in med en bra rapport. Vinsten ökade med 22 % jämfört med samma period förra året, fjärde kvartalet. Utdelningen höjs till sex kronor, inte så dumt. Samtidigt sänks tillväxtmålen till 15-25 % per år, från tidigare 20-35 %. Tillväxten bygger på en normal börsutveckling, men vd Niklas Storåker varnar också för sämre tider. Tillströmningen av nytt sparkapital är lågt och där tänker man presentera en del nya produkter.
Jag undrar hur det kommer att gå för kapitalförsäkringarna nu? En hel del upptäcker att de får betala schablonskatt när börsen gått ned, det blir nog inte lika attraktivt med kapitalförsäkringar i en börsnedgång. Nåja, jag behåller mina Avanza, som jag tycker är en bra aktie på lång sikt, hög tillväxt och hög direktavkastning.

Börsen ser inte rolig ut idag, men det kommer bättre tider.

4 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon!

Såg du den här artikeln?

http://www.affarsvarlden.se/art/199547

finansmamman sa...

Hej!

Nej, den har jag inte sett, men tack för länken.
Det mesta går utför idag, tråkigt.

Anonym sa...

Ja. I början tyckte jag det var rätt skönt med en liten sättning, men nu börjar det gå till överdrift tycker jag! Ner över 15% i år nu... Så illa har väl inte året börjat i verkliga livet..?

finansmamman sa...

Nejdå, det finns annat än börsen här i livet.