28 januari 2008

Jag satsar på Björnen

När nu börsen verkar peka nedåt brukar jag använda mig av den börshandlade fonden XACT Bear, för att kunna göra lite vinster även vid en börsnedgång. Man måste alltså tro att börsen går ned, då går denna fond upp. Går börsen upp, ja då sjunker fonden i värde. Eftersom börsen brukar gå upp på sikt, är det naturligtvis ingen bra fond att investera långsiktigt i, men för korta placeringar vid en nedgång kan den vara intressant. Det finns också en börshandlad fond som stiger när börsen går upp XACT Bull. Den tycker jag inte är lika intressant, oftast går ju den egna aktieportföljen upp, om man nu inte satsat på fel aktier förstås.

För att göra det hela lite mer spännande så har jag köpt Bear fonden, min man som är optimist och tror att börsen kommer att stiga har köpt Bull fonden, familjen är alltså helgarderad., vi får se vem som spår rätt.



Veckan innehåller en hel del rapporter av intresse, Getinge idag, fredagens rapport från Ericsson blir också spännande. Jag ska återkomma till Getinge.

Inga kommentarer: