24 januari 2008

Höjd utdelning,tack!

Det är våldsamt vad det svänger på börsen, det har väl inte undgått någon, ena minuten upp för att sedan störtdyka, och ingen kan säga vart det tar vägen. Jag försöker hitta något positivt, som att Öresund höjer utdelningen till 6,75 från 5 kr, en hög direktavkastning ca 6 %. Öresund har varit en mycket bra placering under många år och inte gjort mig besviken. I år har det inte gått lika bra, resultatet hamnade på minus, men jag tror de kommer igen, många fina bolag finns i portföljen. Skogsbolaget SCA tycker jag är lågt värderat, kökstillverkaren Nobia har också tappat mycket, där har man gått in och köpt mer till en låg kurs. Det ska också bli intressant att följa aktivistfonden som ska starta upp under andra halvan av 2008, något liknande Gardells fond Cevian. Jag behåller mina Öresund.

Jag kunde inte låta bli att köpa några Ericsson igår, en ren chansning förstås, det kan nog gå åt vilket håll som helst. Köpte strax under 14 kr och just nu ligger jag på plus, men det kan ändra sig medan jag skriver det här. Jag håller lite koll, då detta är tänkt bli en kort affär.

Inga kommentarer: