17 januari 2008

Mycket Ryssland

West Siberians sammanslagning med Alliance Oil ser ut att bli en bra affär, man täcker in ett stort område, allt från oljeprospektering till bensinstationer, och blir ett av de större bolagen i Ryssland. Naturligtvis ser man också samordningsfördelar inom marknadsföring och försäljning. Sammanlagda börsvärde är ca 16 miljarder kronor. Siktet är nu inställt på att öka tillväxten. Aktiekursen har väl inte påverkats så mycket ännu, men på lite sikt tror jag det blir bra. Själv har jag haft aktien i många år, varit med på en del nyemissioner, köpt till aktier lite då och då, och det har varit en väldigt bra investering, riskfylld förstås. Jag har tidigare skrivit en del om West Siberian.

Genom att också äga aktier i Black Earth, som sysslar med jordbruk, har jag täckt in en hel del i Ryssland.

På tal om Ryssland: Skistar har haft en 50% ökning av ryska skidturister sen förra året. Tydligen är det Åre som gäller, det kanske är lättast att ta sig dit för ryssarna. Lågsäsongen utnyttjas då ryssarna har helgledigt. Bra för Skistar, fyll så många bäddar som möjligt!

Jag ska lägga in lite nya aktieinnehav här i kanten, och göra ett nytt diagram, det är på gång.

Inga kommentarer: