28 oktober 2008

Investerarträff och Hexagon

Jag har varit på investerarträff, ganska så tunnsått med folk, kanske inte så konstigt med tanke på börsläget, själv tycker jag det är intressant att höra hur banker, finanshus och företagledare ser på framtiden. Så värst mycket klokare blev jag dock inte, men jag fick en hel del material med hem att läsa.
Bästa behållningen var boken "Ung Privatekonomi" som delar ut en rad bra tips, planering av ekonomi, hur man sparar, hanterar lån, undviker skuldfällor samt lättfattlig text om aktier och fonder.
Boken ingår i ett skolinformationsprojekt och delas ut i gymnasieskolan, den är gjord av Aktiefrämjandet. Jag tycker boken lika väl kan läsas av vuxna som av ungdomar, mina barn är nog lite för små ännu för att ta del av den, men vid lämplig ålder kommer jag att plocka fram boken.

Idag kom Hexagon med sin delårsrapport, vinst före skatt 467 miljoner kronor, något under färväntan (474 miljoner kronor), ännu har man inte blivit drabbad av finanskrisen i någon större utsträckning, man har dock sett en avmattning, och det kommer säker att synas i nästa rapport. Bolaget kommer att vidta en rad åtgärder för att förbereda sig på sämre tider, samtidigt ser man gyllene tillfällen till nya förvärv.
Jag ska studera rapporten lite närmare när jag får den i min hand.

Inga kommentarer: