14 oktober 2008

Gör tvärtom

Nu kan vi se att bankerna bjuder över varandra vad gäller ränta på insatta pengar, det talas tyst om fonder och aktier. Det är nu tillfälle ges att köpa aktier och fonder billigt, istället säljer många av rädsla, om man behöver pengarna förstår jag, då har man kanske inget val. Ofta gör vi småsparare fel, går ur börsen när den står lågt och går in när den börjar närma sig toppen igen. Här kan vi se hur de storägarna gör, många insiders har i veckan köpt aktier i de egna bolagen.

Om man har pengar över måste detta vara ett gyllene tillfälle att köpa aktier och fondandelar som nu har låga inköpskurser, och se det som en långsiktig placering. Ha tålamod och starka nerver, dåliga perioder på börsen kommer alltid.

Jag har köpt Global Health Partner som introducerades på börsen för en tid sedan, inget fynd kanske men jag tycker aktien är intressant och vill gärna ha den i min portfölj.

Börsoron kommer säkert att fortsätta, imorgon kan det vara ned igen, rapporterna kommer förmodligen att styra en del.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att mycket är billigt nu efter raset senaste året. Men det pratas om att vi bara är i början av en lågkinjuktur och idag sjönk Dow Jones rejält pga. oro för recession. Tror du inte många aktier kommer falla mer under lågkonjukturen vi börjar se nu? Eller kommer det att vända redan?

finansmamman sa...

Det är mycket möjligt att börsen sjunker mer, det är just det som är det svåra att veta. Det är oerhört svårt att pricka in den absoluta botten, därför är det bra att vara långsiktig, då menar jag flera år.