18 december 2008

I väntan på snö

Imorgon kommer Skistar med sin rapport där senaste bokningssiffrorna presenteras. Det ser ut att bli en rekordsäsong, det mesta är fullbokat och det kan jag intyga, jag har de senaste dagarna försökt hitta en skidresa under lovet men det ser svårt ut. Det mest prisvärda är förstås uppbokat sen länge, det som återstår är alldeles för stora lyxbetonade stugor. Kanske får jag vända blicken mot andra destinationer för att hitta en resa.

Den svaga kronan gör nog sitt till att folk stannar hemma och semestrar,det blir även billigare för utlänningar att åka skidor i Sverige, något som gynnar Skistar. Att utlandresandet minskar, det kan vi se genom resebyrån Tickets vinstvarning idag.

Idag står en artikel i DI om Skistar. Nytt för i år är satsningen på tre nya tillväxtområden. Skistars gäster ska kunna teckna försäkringar i det egna bolaget Fjällförsäkringar, försäljning startas av egna produkter ex. kläder, och till sist ska man öka mediaförsäljningen genom bolaget Fjällmedia.
Vd Mats Årjes säger också att det är tid för konsolidering, stora investeringar har gjorts och nu sätter man fokus på kostnaderna och ser över verksamheten på alla nivåer.

Jag kan rekommendera årsredovisningen, den innehåller mycket intressant information om Skistars destinationer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad händer med Bure nu? Ska jag göra något eller:)

finansmamman sa...

Hej Elin!
Just nu behöver du inte göra någonting,du kommer att få information från din bank.Först på måndag börjar handel med inlösenrätterna.
Du kan välja mellan att lösa in aktier i Bure eller sälja inlösenrätterna.
Jag ska svara dig utförligare i ett inlägg innan måndag.

finansmamman sa...

Hoppas du fått svar på dina frågor.