3 december 2008

Swedbank igen

Jag har tittat närmare på Swedbanks prospekt för nyemissionen och rett ut vad som gäller för preferensaktier och utdelningar. Jag har bestämt mig för att inte vara med, det känns helt enkelt inte frestande när börskursen är så nära emissionskursen, det är också svårt att få grepp om bankens finanser. Som jag skrivit tidigare har jag redan en hel del aktier i bank- och finanssektorn och jag tror pengarna kan användas bättre till investeringar på annat håll, det finns mycket som lockar just nu. Jag behåller de Swedbankaktier jag äger och säljer istället teckningsrätterna som står runt 2,30 kr idag.

Ford har presenterat sin affärsplan för den amerikanska kongressen, biltillverkaren ska investera 115 miljarder kronor i ny teknik, bl.a. ska man skynda på utvecklingen av elhybrider. Det här bekräftar mina tankar om marknaden för batteritillverkning, den kan bli betydande. Förmodligen presenterar GM och Chrysler liknande åtgärder, miljöbilar är nog ett måste.
Nu gäller det att hitta rätt bolag inom batteribranchen, jag forskar vidare.

4 kommentarer:

Casa de Hamadeh sa...

Tack för att du finns. Har haft mycket nytta av din blogg.

finansmamman sa...

Det var kul att höra!

minna sa...

Jag nappade på erbjudandet! =) Om man tittar på den sk baltikumkrisen så är den något av en kassako fortfarande för swedbank.

finansmamman sa...

Jag hoppas att du har rätt.