27 november 2009

Besökte börsdag med många intressanta bolag

Igår blev det inget skrivet här på bloggen, istället besökte jag Avanza Bank och Redeyes börsdag. Där fick man lyssna till en hel rad intresssanta bolag inom life science och IT.

På förmiddagen låg fokus på life sciencebolagen och eftersom det är ett område som intresserar mig mycket, såg jag det här som ett utmärkt tillfälle att få lära känna bolagen lite närmare.

Det är fantastiskt vad många spännande forskning- och utvecklingsbolag det finns inom branchen och många lockar. En del är dock i sin linda och har en lång väg att vandra innan man kan se resultat.

Under vägen får man antagligen vara beredd på att skjuta till mer pengar i nyemissioner och en del bolag kan förstås också komma att falla ifrån. Men det är ju möjligheterna man får försöka se.

Dagen fortsatte med presentation av IT-bolag, själv var jag tvungen att avvika och kände väl ändå att någonstans går gränsen för hur mycket information man kan ta till sig.

Som sagt, många spännande bolag och helst vill man satsa pengar i alla när man lyssnat till de entusiastiska presentationerna. Men för mig som småsparare är det förstås en omöjlig ekvation, istället får man försöka välja ut de bolag man tror mest på och som har bäst framtidsutsikter.

Vilka bolag jag fann mest intressanta ska jag återkomma till, först ska jag dyka ner lite djupare i bolagen.

Den som vill lyssna till presentationerna i efterhand kan göra det på Financial Hearings hemsida, en sida där man för övrigt kan lyssna på information om många andra bolag.

Igår skakade börserna till igen då det visade sig att Dubai har finansiella problem. När nu den akuta finanskrisen är över kommer vi säkert att få se liknande efterdyningar framöver. Det verkar ändå som börsen lugnat sig lite idag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dubai är en lokal fastighetsbubbla.
Sheiken i emiratet har byggt för mycket.Husen har inte nog många hyresgäster som betalar.

finansmamman sa...

Tack för din synpunkt.

Anonym sa...

Hej väldigt fin blogg du har=) Vi skulle gärna vilja ha med dig i vår nya topplista för svenska bloggare på svenskabloggar.topplista.com

Ha en fortsatt bra dag!
Hälsningar Ermin
Svenska Bloggare