16 november 2009

Ratos tas till nåder

Helgen har varit lugn och skön. Ganska trist väder och vi har mest varit inomhus. Vi passade på att städa förrådet, det är något som man aldrig tycks bli färdig med. Sen blev det bullbak och äppelkaka. En tur i motionsspåret hann vi också med, det är ett måste.

Nu har villkoren för Gunnebos nyemission presenterats. Gunnebo som är en säkerhetskoncern levererar säkerhetslösningar bland annat inom förvaring, områdesskydd, kontanthantering, passage- och tillträdeskontroll.

Aktieägarna får rätt att teckna 2 nya aktier för 3 gamla aktier. Teckningskursen är satt till 16,50 kronor per aktie och teckningsperioden är den 2-16 december, avstämningsdagen är satt till 27 november.

Ja, det här ska jag fundera över ett par dagar. Som jag skrivit tidigare känns aktien inte så övertygande längre. Samtidigt står aktiekursen relativt lågt och det kan förstås finnas en del att hämta hem, bolaget har också tillsatt ett stort besparingsprogram.

Men det kommer nog att ta tid att få bolaget på fötter igen och i det här fallet vet jag inte riktigt om jag har tålamod. Det lutar nog åt att jag säljer mina Gunneboaktier och istället bygger på mitt innehav i Alfa Laval.

Idag ser Ratos ut att bli en vinnare på börsen. Aktien har ju varit iskall hos analytikerna en längre tid men verkar nu ha tagits till nåder igen. Bolaget får idag en köprekommendation av Di med risknivån satt till medel.

Enligt Di har Ratos en fin historik, en stark kassa och en hög direktavkastning, men man varnar också för att det kan var svårt för bolaget att upprepa den historiska framgången.

Ratos är en av mina favoriter som har gett bra avkastning genom åren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du Ratos B är köpvärd trots uppsvinget idag till 180kr eller är det bättre att vänta på nedgång? När är det dyrt tycker du? Vill gärna köpa men inte dyrt.

Mvh Herta

finansmamman sa...

Hej Herta, ja det är ju svårt att säga om det är billigt eller dyrt. Det beror också lite på vad du har för tidshorisont. Sett över flera år tror jag aktien kan ge en bra avkastning.