17 november 2009

Säljer Gunnebo, köper Alfa Laval

Efter höstens fantastiska börsuppgång tänker jag nu omsätta en del av vinsten och göra något roligt. Vi håller som bäst på att leta efter en resa under jullovet, helst till något varmare land.

Kanske är vi ute i senaste laget, det verkar vara strykande åtgång på resor och det mesta är slutsålt. Ingen lågkonjunktur i charterbranschen alltså, alternativet är kanske att sy ihop en egen resa.

Ericsson får idag höjd riktkurs av Bernstein, från 85 kronor till 100 kronor. Kursen har inte rört sig nämnvärt.

Fortnox som jag nämnde för ett par veckor sedan tuffar på uppåt. Nu kan man också se en omfattande marknadsföringskampanj i media och många tycks ha fått upp ögonen för aktien.

Omsättningen av Fortnoxs aktier på börsen har ökat kraftigt den senaste tiden, men så visade bolaget också upp en fin tillväxt i den senaste delårsrapporten.

Idag har Alfa Laval kapitalmarknadsdag. Det ska bli intressant att höra vad ledningen har att säga om framtiden, hur man ser på tillväxt och lönsamhet.

Jag har bestämt mig för att inte att vara med i Gunnebos nyemission, istället har jag sålt mina aktier. Pengarna kommer jag förmodligen att sätta i fler Alfa Laval.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Vad får dig att investera i Alfalaval? På hur långs sikt gör du den investeringen?

Själv tycker jag kurs står rätt högt nu. Inte långt kvar till all time high.

Hälsningar

Gustav

finansmamman sa...

Hej Gustav,

Jag återkommer till Alfa Laval i ett inlägg imorgon.

Nils Sjöholm sa...

Till Anonym: Alfa Laval är ett extremt välskött företag verksamt inom många branscher som kommer att bli extremt efterfrågade i framtiden (förvisso även idag). Många av deras produkter (värmeväxlare bland annat) kan med fördel nyttjas ur energispararsynpunkt, ett område som inte lär bli mindre "hett" i framtiden. Utöver energimedvetna produkter kan många av deras produkter också nyttjas ur ett miljö-perspektiv. Bara för att ta ett exempel har Alfa Laval separationssystem som gör det möjligt att separera alger och organismer från vatten som fartyg t.ex. tagit in som barlast i Afrika innan man släpper ut det i t.ex. Europa.

Bolaget har haft stor andel rörliga kostnader och mindre andel fasta vilket gjort att man kunnat vara relativt kostnadseffektiva i sina nedskärningar under finanskrisen. Dessförinnan hade man hunnit positionera sig väldigt väl på tillväxtmarknaderna vilket gör att man definitivt ligger i vinnarhålan när konjunkturen vänder.

Alfa Laval är i mina ögon ett av de bolag som förtjänar en klart högre värdering än tidigare ATH om man fortsätter att utvecklas i rätt riktning, som man gjort hittills.

Att bolaget idag upprepar att man ser positivt på kommande aktieåterköpsprogram, utdelningar, förvärv och därmed fortsatt expansion är ju alla saker som talar för aktien snarare än emot.

Det var i alla fall lite kring vad som gör Alfa Laval till ett av mina absoluta favoritbolag. Hoppas inte Finansmamman misstycker att jag skrev detta här? Det är endast av godo menat i alla fall.

;o)

Carlssongruppen sa...

Hej,

Många artiklar på DI idag om att börsfesten är slut och det kommer sämre tider etc, det varnas för ras.

Vad är din åsikt kring detta ? Ska man sälja av och avvakta eller ligga kvar ? USA´s arbetslöshet ökar och statsskulden är nu över 12 biljoner.

finansmamman sa...

Hej Nils,
Tack för hjälpen! Jag misstycker inte alls.

finansmamman sa...

Carlssongruppen,

Det är svårt att svara på, jag önskar att jag hade facit i hand.
Det beror också på vilken tidshorisont du har, när du ska använda pengarna osv.

Själv tror jag det kommer en rekyl, men när, är det ju ingen som vet. Börsen kan också gå i sidled en längre period.

Signs sa...

Re Fortnox och tidigare inlägg. Fortnox är jättespännande men jag är ännu mer övertygad nu att Vitec är en bättre investering än Fortnox på 2-3 års sikt. Anledningarna är framgångarna i det hälftenägda 3L samt framgångarna inom högmarginalsområdet Energi + att man kommer få ca 3-4% direktavkastning i Vitec och Fortnox kommer med stor sannolighet ge 0 under perioden. Hela Fortnox hade en omsättning på drygt 4miljoner under Q3. Vitec hade under Q3 en omsättning inom Energi alena på över 3 miljoner. Marginal över 30%. I Q4 kommer tillväxten inom energi med stor säkerhet accelerera ytterligare. Vad jag vill säga är att skulle man bryta ut endast detta område från Vitec (förutsatt att jag får rätt att tillväxten accelererar..) så skulle det om man jämför Fortnox värdering motivera en värdering på hela börsvärdet mer eller mindre. lägre omsättningstillväxt än Fortnox det stämmer, men marginaler som Fortnox inte kommer i närheten av, i alla fall inte på många år..

Får se om jag får rätt, senaste veckorna har jag haft fel och Fortnox har klättrat vidare medan Vitec har stått stilla (usel omsättning i Vitec som vanligt..).

finansmamman sa...

Signs,

Tack för dina synpunkter på relationen Fortnox och Vitec.

Apropå Vitec, vad tror du om deras utlandssatsning?

Signs sa...

Gällande Vitecs utlandssatsning så har de redan visat att speciellt AO Energi möter bra efterfrågan i Norden, men utanför Norden har de allt kvar att bevisa. De har misslyckats tidigare (Tyskland) och de har trots att det var ett bra tag sen som de annonserade utlandssatsningar och distributör/agent i holland så har det inte kommit in någon kund utanför Norden.
Jag försöker se lyckosam export utanför Norden som en ren bonus och försöker inte lägga in ngt värde i dagsläget av satsningen. Har också frågat VD tidigare om de nya målen för 2012 (300M omsättning, 15% marginal) och hans svar var att de ska vara nåbara även om de inte lyckas utanför Norden.

Så slutsats - mkt spännande med exportsatsning utanför norden men jag sätter inget värde på den än, tvärtom kanske en liten riskpremie då det kan kosta som Tyskland gjorde en gång i tiden men tycker ändå som sagt att aktien är mkt köpvärd.

finansmamman sa...

Signs,
Hej, tack för ditt svar, det var intressant. Jag har hört liknande om utlandssatsningen och hoppas på att försäljningen kommer igång för Vitec framöver.