23 november 2009

Delade meningar om Volvo

Helgen har mest handlat om idrott. Min son har provat på den något ovanliga sporten rugby, han såg mest ut som en stor lerklump när han kom hem. Men det var tydligen kul och fortsättning följer nästa helg.

Flera analytiker lyfter nu fram Volvo. Marknaden är på väg att vända och man kan se en snabbare återhämtning än väntat, framför allt i USA där orderingången på nya lastbilar stigit rejält. Även i Europa ser det bättre ut med undantag för östra Europa där det fortfarande går trögt.

Aktien har fått en del köprekommendationer med höjda riktkurser den senaste tiden, bland annat av Bank of America, Merril Lynch och Swedbank som säger köp med riktkurs 80 kronor. Även SHB är positiv till aktien och tror på en vändning nästa år.

HQ Bank däremot har en säljrekommendation på Volvo, man tycker aktien är för dyr i nuläget, det mesta är redan inprisat och man sätter riktkursen 60 kronor.

Ja, här ser man hur olika tron är på Volvo. Själv tror jag på en långsam uppgång i aktien, det är tydligt att det vänt men återhämtningen kan ta tid.

Jag har köpt aktier lite då och då, senast i vintras och har inga planer på att öka på innehavet i Volvo just nu, däremot kan jag tänka mig en köpoption eller mini future.

Börsveckan börjar bra, det mesta pekar uppåt idag.

4 kommentarer:

Victor Bjälke sa...

Hej!

Otroligt intressant blogg detta, följer den med spänning varje dag om ditt tyck och tänk. Mycket trevligt att se att en "vanlig" människa kan lyckas så bra som du gör! Inspirerande är ordet! :) Tänkte bara lämna ett fotspår och ett "Keep going!"

Med vällästa hälsningar
Victor

finansmamman sa...

Hej Victor,

Roligt att du uppskattar bloggen, det ger mig inspiration att fortsätta skriva.

Unknown sa...

Kan bara instämma med föregående. Ligger för närvarande i sängen i Florida där jag är på semester i en månad och följer din blogg med nyfikenhet varje dag. Man tittar hit med spänning för att se om du skrivit nått nytt trevligt.Din inlägg är trevliga och varierande och skönt att du verkar ha fötterna på jorden.
Keep going

finansmamman sa...

Tack Lars, och vad skönt med semester i Florida.