28 april 2010

Nytt bud på AcadeMedia

Efter den fina börsuppgången är det nu dags för rekyl. Även om flera bra rapporter presenterades igår så kom de lite i skymundan, istället hamnade fokus på den ekonomiska krisen i Grekland igen.

Det här är riktigt oroväckande och så länge ingen lösning finns på problemen i Grekland lär börsen fortsätta skaka. Ja, sen har vi Portugal och Spanien som uppvisar liknande problem, så finanskrisen känns fortfarande närvarande.

Efter en lång rekryteringsprocess har nu Q-Med utsett en ny vd, Maria Carell. I dagsläget är hon chef för det svenska läkemedelsbolaget Actavis och har en lång erfarenhet från hälso-och läkemedelssektorn. Jag hoppas Q-Med har hittat rätt person.

Jag tycker det passar bra med en kvinnlig vd, då bolaget verkar i en kvinnodominerande bransch. Maria Carell tillhör ju själv målgrupppen som hon säger. Det ska bli intressant att se vad hon kan uträtta, siktet är inställt på nya marknader, bland annat Kina.

Deutsche Bank har sen några dagar tillbaka lanserat ännu fler börshandlade fonder (ETF:er), de finns nu att handla på svenska börsen. Jag gissar att man kommer att dra igång en ganska stor marknadsföringskampanj runt detta, jag har redan fått en del informationsmaterial i brevlådan.

Där kan man läsa att db x-trackers är Deutsche Banks börshandlade fonder. Db x-trackers lanserades 2007 och är en snabbväxare i Europa, idag finns över 137 ETF:er. Snart kommer fler av dessa att introduceras på svenska börsen.

Vidare kan man läsa om hur ETF:er fungerar, vilka typer som finns, risker osv. För den som är intresserad finns all information på www.dbxtrackers.se.

Just nu är AcadeMedia börsstoppat, ett nytt kontantbud på 190 kr har lagts av EQT. Utbildningssektorn är tydligen het, jag behåller mina aktier i AcadeMedia så länge. Vem vet det kanske kommer ytterligare bud.

2 kommentarer:

mfdl80 sa...

Hej,

Läsvärd blogg du har. Angående ABB... Hur motiverar du den senaste tidens kursnedgång med tanke på bl.a. ny order från Kina?

ABB har ju legat lite i skymundan till index men personligen tror jag på en kraftig uppgång under året då jag absolut inte ser orsaken till dagens kurs (förutom krisen i Grekland då).

Mvh

finansmamman sa...

Hej,
En viss besvikelse över rapporten som var sämre än väntat, men sen tror jag även att det är vanliga kursrörelser. Börsen har ju också generellt sett gått ned.