22 april 2010

Tecknar nya aktier i Note

Idag börjar teckningsperioden för nyemissionen i Note. Prospektet finns att ladda ner på bolagets hemsida.

Jag har fått 2 teckningsrätter för varje befintlig aktie. Det krävs 1 teckningsrätt för att teckna 1 ny aktie i Note. Teckningskursen är satt till 4,50 kronor.

Jag har nyligen köpt aktier i Note och då med vetskap om nyemissionen, jag tänker förstås teckna mig för nya aktier. Som jag skrivit tidigare kan det vara ett turnaround case, men det är förenat med hög risk. Det får bli en chansning helt enkelt.

Inte heller tror jag på en snabb vändning, men med nya friska pengar, fortsatt omstruktureringsarbete och fortsatt konjunkturuppgång finns det förhoppningar om att bolaget ska komma på fötter igen.

Den som inte deltar i nyemissionen får sin ägarandel utspädd med cirka 67 procent enligt bolaget. Säljer man då sina teckningsrätter får man i alla fall ekonomisk kompensation.

Nu har AcadeMedia mottagit budet från Providence på 170 kronor per aktie. Största ägarna har meddelat att de accepterar budet och övriga aktieägare rekommenderas att acceptera. Dags att fundera på var de oväntade pengarna ska placeras.

Idag är det typiskt aprilväder, snöblask och mörker. Jag riktigt känner hur energin försvinner, det är ju sol vi vill ha. Det får kompenseras med många koppar kaffe.

Inga kommentarer: