13 oktober 2010

Besök på seminarium, Kazakstan intog Rikssalen

Häromdagen var jag på seminarium med GustaviaDavegårdh Fonder, denna gång var evenemanget förlagt till slottsmiljö.

Det är alltid lika trevligt att besöka Rikssalen på slottet, men jag hade glömt hur obekväma stolarna är som finns där. Att sitta käpprak på en hård trästol i tre timmar, det var en prövning kan jag säga, tur det var avbrott för kaffe.

Jag var mest intresserad av att höra om den nya fonden som investerar i Kazakstan, ett investeringsområde som är nytt.

Vad jag förstår är GustaviaDavegårdh först i Europa med att lansera en fond som är inriktad på Kazakstan. Att vara tidigt på plats kan ha sin poäng, värderingarna betraktas fortfarande som låga.

Fondbolaget menar att det finns stor potential i Kazakstan, landet tillhör en av världens stora olje-och råvarunationer, det har en hög tillväxttakt, högre än till exempel Ryssland.

År 2000 gjorde man ett av världens största oljefynd, nu räknar man med att landet fördubblar sin oljeproduktion det närmaste decenniet. Kazakstan är även världsledande när det gäller uran.

Landet har ett strategiskt läge, granne är Kina. Det kan Kazakstan dra nytta av, Kina behöver stora mängder råvaror och har även investerat i fyndigheter i landet för framtida bruk.

Ja, det här låter ju bra, naturligtvis pekar man på alla fördelar med fonden, den ska ju sälja, men jag tycker att en beskrivning av riskerna med en investering i Kazakstan hade varit på sin plats.

Visserligen verkar landet relativt stabilt jämfört med en del grannländer, men landet är väl fortfarande en diktatur om jag inte tar fel och hur fungerar egentligen börshandeln?

Vad händer om tillväxten i grannländerna mattas av och om oljepriset faller? Hög risk med andra ord. Det ska bli intressant att se hur fonden utvecklar sig.

I övrigt var det ett trevligt och innehållsrikt arrangemang.

3 kommentarer:

Anonym sa...

East Capital har investerat i Kazakstan i sin Östeuropafond,ca 1% av fonden och även deras # Rysslandsfond och Convergence Eastern European Fund investerar i Kazakstan.
kolla in
http://www.eastcapital.com/sv/aktiefonder/fondkarta

Signs sa...

Jag har tidigare investerat i RBS index certifikat för Kazakstan. En mkt bra placering som jag tagit hem vinsten på. Kan vara värt titta på som alternativ till en fond.

finansmamman sa...

Tack för två bra tips som jag ska titta närmare på!