19 oktober 2010

Slutspurt för verkstadsindustrin

Den här veckan börjar rapportsäsongen på allvar, flera stora bolag rapporterar. SKF levererar idag en bättre rapport än väntat och får hela verkstadssektorn att lyfta, förhoppningar finns naturligtvis att övriga verkastadsbolag ska komma med starka rapporter.

Det här ger skjuts till Volvo och jag hoppas kursen tickar uppåt några kronor med tanke på den future jag har i bolaget. Än så länge har det inte hänt så mycket, kursen har stått och stampat men idag ligger jag på plus.

Även Hexpol fortsätter upp idag och får en köprekommendation av Swedbank som höjer riktkursen till 140 kronor. Aktien har gått upp kraftigt den senaste tiden, ska Hexpol göra samma trevliga resa som Hexagon?

Varje dag kan vi läsa om elpriserna, ska vi satsa på rörligt pris eller teckna ett längre avtal, ja, det är inte lätt att veta.

Nytt är att man ska dela in Sverige i fyra elområden 1 november nästa år och det leder tydligen till svårigheter att teckna ett längre avtal hos en del elbolag.

Jag tycker det är skönt med ett längre avtal, man vet vad elen kostar och slipper bekymra sig om kalla vintrar, kärnkraftverk som står stilla och högre elpris.

Själva har vi ett treårsavtal som går ut i vinter, kanske ingen vidare bra tidpunkt att teckna ett nytt avtal, mitt i smällkalla vintern, men kanske går det att skriva om redan nu?

Jag ser gärna ett längre avtal, jag lägger gärna tiden på annat än att jaga billig el. Hur man än försöker spara på elförbrukningen utgör de fasta avgifterna ändå en allt större del av fakturan, det känns riktigt motigt ibland.

Nu väntar jagGetinges rapport...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag inte är fel underrättad står några kärnkraftverk stilla på grund av revision i vinter.Blir det en kall vinter kommer elpriserna att stiga till skyn.Bästa tiden att binda elpriset måste vara på försommaren efter en snörik vinter när alla vattenmagasin är fulla.
hälsningar
NISSE

Anonym sa...

Billigare el får du om du går med i Kundkraft (www.kundkraft.se).
Dom har flera hundratusen medlemmar, och gör gemensamma upphandlingar många ggr under året.

finansmamman sa...

Till Nisse,
Ja, det låter riktigt.

Till anonym,
Tack för tipset!