25 oktober 2010

Ökar i Dibs Payment

Snart är Hexgons förvärv av Itergraph i hamn, affären väntas slutföras i mitten av veckan. Bolaget har tidigare aviserat en nyemission på 6,5 miljarder kronor och idag bekräftar man uppgifterna.

Emissionen genomförs med företrädesrätt för aktieägarna och syftet är att delvis finansiera köpet av Intergraph. Avstämningsdag är 29 november, teckningskursen är inte satt ännu men meddelas runt den 19 november. Nu återstår att klubba igenom nyemissionen på den extra bolagsstämma som Hexagon kallat till i november.

Rapporterna fortsätter att strömma in, ofta bra eller till och med bättre än förväntat. Men mycket är redan intecknat i kurserna och börsen har svårt att lyfta trots glädjesiffror.

Volvo har lämnat en bra rapport, framtiden ser ljus ut. Även Scania ökar vinsten, men orderingången var sämre än väntat eller är det kanske förväntningarna som är för högt ställda?

Ingen kursrusning alltså ,varken hos Volvo eller Scania. Jag behåller min future i Volvo så länge, jag tror uppgången kommer.

Jag har ökat mitt innehav i Dibs Payment, bolaget som levererar betaltjänster för e-handel. Branschen fortsätter att växa och Dibs noterar ökad kundtillströmning, senast idag presenterar man ett nytt avtal med den danska teleoperatören TDC och dess dotterbolag. Bolaget är Danmarks ledande leverantörer av telekommunikationslösningar enligt Dibs vd Eric Wallin.

Spännande bolag som verkar i en framtidsbransch, jag tror e-handeln ökar oavsett konjunktur. Läs här vad jag skrivit tidigare om Dibs. Rapporten kommer nästa vecka.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar hur många olika aktier du normalt har i din portfölj och om viktningen är ungefär densamma för alla?

Det är intressant att veta hur du, som har en aktiv portfölj, hanterar riskspridningen.

Kampen mot index sa...

Jag tror också på dibs och har en del aktier i dem.

Anonym sa...

jag tror FM skulle haft mer tid till familjen om hon bara haft XACT BULL och lurpassat på HM o ORIFLAME inför julen.. GETINGE på längre sikt.

att äga fler än tre aktier i portföljen kräver ett vakande öga :)

finansmamman sa...

Till Anonym,
Jag har en ganska jämn fördelning mellan de olika sektorerna på börsen, något överviktad mot verkstad. Sen har jag småposter i ett stort antal aktier, en del är kryddor, en del har jag fått i utdelning.

Till kampen mot index,
spännande med rapporten.

Till anonym,
Jo, det är sant, men vad tråkigt med endast Bull i portföljen.