16 juni 2011

Axfood behöver fila på sitt butikskoncept

Det lutar nedåt på börsen idag också, tänk att ett litet land som Grekland kan skapa sådan frossa på börserna. Ja, det är ju naturligtvis andra faktorer som påverkar också, men just nu står Grekland i fokus och ingen vet hur följderna ser ut om landet går bankrutt.

Jag tror det är ett klokt drag med en samlingsregering i Grekland för att få igenom de nödvändiga ekonomiska åtstramningarna. Kanske får man lättare folket med sig då, men det är tveksamt. Det ser dystert ut.

AstraZeneca håller ändå emot nedgången rätt bra. En annan aktie som brukar lyftas fram i konjunkturnedgångar är Axfood. Lite tråkig kanske, men bolaget är inte så känsligt för konjuktursvängningar, mat behöver vi oavsett konjunktur.

Axfood känns som en stabil aktie med hög direktavkastning. Den passar bra i min långsiktiga portfölj. Men lite fundersam är jag ändå om butikskonceptet håller i längden, konkurrensen är ju stenhård.

I mitt område har efter ombyggnad en ny stor Willysbutik öppnat, men varför är Willysbutikerna så tråkiga? Det måste väl gå att inreda en butik trevligt även om man har ett lågpriskoncept. Jag tror att kunderna skulle stanna längre i butikerna och och handla mer.

Jag har som bäst installerat mig i sommarstugan men har ännu inte lyckats få Ipaden att koppla upp sig. Det är märkligt eftersom datorn fungerar utan problem och vi har samma utrustning här som hemma. Tacksam för tips!

10 kommentarer:

Erik sa...

Anledningen är nog densamma som att billiga varumärken som Eldorado och Euroshopper ser fula ut. Kostnaden för snygg design på en konservburk skulle ju knappast skjuta dem i sank om man säger så.

Det SKA se billigt ut, det är en del av själva varumärket.

Christina sa...

Grekland - ja jag läste att de har mindre BNP än Sverige och trots det verkar hela världens börser följa i dess rörelse. Jag tror på en lösning i helgen (ett till lån) så kanske vi kan få lite lugn och ro ;-)

En av experterna jag utmanar sålde hela sitt innehav idag! Läskigt!

www.takeachanceonme.se

Christian sa...

Jag antar att någon i din familj har en iphone och i så fall kan ni använda den som modem till ipaden. Gå bara in under inställningar i telefonen och sätt på internetdelning så hittar ipaden det nätverket själv och det är bara att surfa
När det gäller aktier tycker jag att många men speciellt kinnevik handlas på en mkt intressant nivå just nu, funderar på att öka där. Har du nån åsikt om det bolaget?

Christian

Anonym sa...

det råder en del missförstånd om Greklands bristande resp betydelse och varför. Grekland har ingen betydelse om det inte vore för att landet är med i EU o dess monetära system. Det sätter hela EU samarbetet i gungning med en stabil resp instabil valuta.

thomas ahrndt sa...

Chistina "take a chance...."
Visst är det läskigt med nedgångar på börsen...men det är ett helt normalt fenomen som du ju känner till-likaså att vi reagerar olika i ett läge då kanske en rejäl kassa kan vara helt perfekt inför framtida uppgångar.Thomas A, www.fokusekonomi.blogg.se

Anonym sa...

vad har finansmammans privatliv med börshandeln på avanza att göra?

Anonym sa...

ja, vad finansmamman o hennes privatliv har med börshandel att göra eller takeachanceonme med samma stuk har med aktier att göra är en bra fråga men det drar läsare till bloggarna och gör damerna än mer intressanta. Trenden är klar...ta alla knep som går!

finansmamman sa...

Till Erik,
Jag tycker inte det behöver se billigt ut, jag tror kunderna hittar till butiken ändå och handlar mer om miljön är trevligare.

Till Christina,
Jag tror på en tillfällig lösning i Grekland, men problem kvarstår och börsen kommer fortsätta att vara skakig. Men efter en längre tids uppgång får man räkna med rekyler.

Christian,
Tack för tipset!
Kinnevik ingår i min portfölj, spännande bolag med inriktning mot förtetag i tillväxtbranscher. Om du ska öka innehavet nu eller senare är svårt att veta.

Gert sa...

Har du verkligen daterat upp din portfölj för i år? Den har stått på +4% ett bra tag nu även när börsen har gått ned rätt många procent.
Trevlig sommar

finansmamman sa...

Hej Gert,
Jag har varit dålig på att uppdatera,senaste uppdatering är från första kvartalet. Jag tar bort diagrammet under sommaren. I höst har jag för avsikt att uppdatera tätare.