13 juni 2011

Jag har mobilkval

Jag funderar på att köpa en ny mobil, min gamla börjar bli lite trött. Istället för att ärva barnens mobiler som jag oftast gör, tänker jag köpa mig en ny denna gång.

För att välja "rätt" mobil har jag bläddrat i sonens mobiltidningar, inte blev jag direkt klokare, det finns allför mycket att välja på. Jag får beslutsångest.

I en av tidningarna fanns en test av alla fullservicebanker med mobiltjänst, dess appar och mobilanpassade webbsidor. Det jag funderar över är säkerheten.

Många banker använder sig av enklare inloggning som begränsar tjänsterna, någon bank använder enbart pin-kod, det låter lite tunt i mina öron. Används säkerhetsdosa ökar utbudet av tjänster men då blir det genast lite krångligare om man ska bära dosan med sig.

Vid datorn är jag skyddad av brandväggar, virusskydd osv. Hur fungerar det på mobilen, behövs det inte? När jag frågar mobilförsäljarna möts jag av en axelryckning.

Jag utgår ifrån att det inte behövs och sen får jag lita på att bankerna står för säkerheten när det gäller inloggningförfarandet. Eller är det så att vi gör avkall på säkerheten just för att det ska var så enkelt och smidigt som möjligt?

Annars packar vi för fullt här hemma, ett träningsläger väntar för dottern och sonen ska bättra på engelskan i London. Så värst mycket börs har jag inte hunnit med idag.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Valet är enkelt, antingen iPhone 4 eller en Android telefon som t ex Samsung Galaxy S II. Själv har jag haft iPhone i ett par generationer och är väldigt nöjd men nyare Androidtelefoner är också trevliga att använda.

Kalle sa...

Tycker inte att du ska oroa dig.
Samma sak om du går till banken och gör dina ärenden manuellt? Hur vet du att personalen är ärlig?
Gillar själv Swedbanks mobilsida. Enkla överföringar till dig själv med personlig kod, och avancerade överföringar mm med dosa.

Anonym sa...

En mobiltelefon är en dålig investering som snabbt tappar värde, köp därför en som är billig men som kan göra det som dyrare mobiler kan. Mitt val är därför ZTE Blade.

Växjöinvesteraren sa...

Jag gillar personligen Iphone 4. Är det också dags att förnya bindningstiden på ditt abbonemang så kan du ju dessutom komma över den riktigt förmånligt.

Anonym sa...

Hej.För Din del kan pengar inte vara något problem mht den enorma värdeuppgång Du har i Din portfölj så strunt i priset o köp en kompetent mobil som Appels IPhone 4, köp en Mac Pro dator och Du har världens kompetenta o virussäkra system. Jag kommer antagligen att göra detsamma för vad spelar kostnaden för roll när portföljen måpr väl av kompetent datasystem!

Anonym sa...

läs min ekonomiblogg som ett komplement
www.fokusekonomi.blogg.se
mvh Thomas A

Signs sa...

intressant artikel i DN på temat idag. Alla tycker Sony E gör de bästa telefonerna, men köper istället det kompisen köper. Känns lite typiskt svenskt. Trendkänsliga och vill att rätt telefon ska ligga på cafebordet...

Brachyura sa...

Ser att du köpte in dig i Nokia. Varför inte köpa en Nokia mobil så får du en känsla för om produkterna och företaget har framtiden för sig? Kan du inte göra det, ja då är du nog inte ensam = ingen framtid för Nokia.

Hur ofta kommer du att logga in på bank via telefon? Bättre då med 3G modem till din bärbara dator.

Vill du ha en telefon som bara fungerar så är väl iPhone ett bra val. Apple har ju 55 % av mobiltelefonvinsterna på världsbasis..

Är du däremot intresserad av teknik och vill "mecka" med telefonen är Android bäst.

Anonym sa...

Gör det enkelt o kör på Iphone :) Det finns absolut inget negativt med den, tvärtom! Sen jag skaffade min första Apple pryl(iPhone) så har det blivit en iMac(dator) och en iPad. Dom uppdaterar dessutom sina operativ hyffsat ofta med bra och smarta funktioner. Nästan inga virus finns heller!
Har du bara kommit igång med Apple produkter så kommer du undra sen varför du kört Windows i alla år :)
Jag kör SHBs och Avanzas app på min Iphone, och det är ju krypterad trafik så det blir ingen skillnad mot att göra en webb-inloggning hos Avanza.

Ta nu bort övrigas kommentarer och behåll min bara, så blir det ett lätt val för dig ;)

nisse sa...

Än så länge är det inte säkert att göra bankaffärer med mobilen.3G modem i en dator med brandvägg är att rekomendera om du vill vara mobil.
I mobiltelefonerna säljer androids operativ system bättre än Nokias symbian. En fingervisning om framtiden kanske.

Anonym sa...

Hur ofta uppdaterar du din värdeutvecklingsgraf?

finansmamman sa...

Hej,
Tack för alla tips och kommentarer!

finansmamman sa...

Till Anonym,
Varje kvartal,uppdaterar i slutet på juni.