21 september 2011

Är sänkt restaurangmoms orättvis, är Kapp-Ahl på fel väg?

Ingen har väl undgått att Anders Borg har presenterat statsbudgeten för 2012, inga större överraskningar, mycket var ju också redan känt.

Ett förslag jag känner mig mycket tveksam till, som så många andra, är sänkt restaurangmoms till en kostnad av 5,4 miljarder kronor. Det är mycket pengar!

Jag har svårt att tro att det leder till så värst många nya jobb, prissänkningen på mat blir antagligen försumbar och den leder inte till fler restaurangbesök. Dessutom tycker jag det är orättvist mot andra yrkesgrupper. Men den som lever får se, det kan ju bli succé.

Bravo H&M som stoppar giftiga kemikalier i kläderna! Jag hoppas att fler textilföretag följer efter.

På tal om klädkedjor har jag noterat att Kapp-Ahl skickat ut många rabattkuponger under hösten, de duggar tätt, så tätt att jag undrar om man verkligen är inne på rätt väg. Jag tänker på Hemtex med sina ständiga reor, risken finns att Kapp-Ahl hamnar i samma fack.

För övrigt är det en tuff marknad för textil- och modeindustrin just nu. Många är alltför nischade och har tappat en hel del i värde, men även de större kedjorna, framför allt Kapp-Ahl har fått känna på rejäl motvind.

Jag äger inga aktier i branschen, men H&M har jag under uppsikt, kanske köpläge snart.

Strax ska jag iväg och fira min kära svärmor som fyller år idag, hon är dessutom en aktieintresserad och trogen läsare av min blogg. Grattis!

Bild:Fotoakuten.se

12 kommentarer:

mfdl80 sa...

Tja,

Jag tror inte heller på att sänkt moms ger effekt inom restaurangbranschen.

Krögare kommer att vilja maximera sina vinster på bekostnad av nyanställningar och matkvalité. Svartjobben kommer att flöda och priserna kommer knappast gå ner!

Sänk arbetsgivaravgifterna istället!

Jag tycker annars att du ska köpa H&M. Har haft dem ett tag nu och även om kursen rasat på det senaste så är det en bra stabil aktie om än ngt bomullskänslig. Utdelningen är bra och expansionen fortsätter. Tänk att stora delar av Asien fortfarande inte har någon H&M butik.

Fortsatt trevlig vecka!

Lars sa...

Sänkningen av resaurangmomsen är rättvist. Som är nu så är momsen reducerad på livsmedel men efter tillagning blir det full moms. Jag tror inte att det blir fler arbetstillfällen i restaurangerna pga stundande lågkonjuktur, men en näringsidkare som betalar in momsen får en mer ärlig möjlighet att fortsätta sin verksamhet.

Jocke sa...

Hallå
Jag förstår dina argument mot kappahl och jag vill inte heller att det ska se ut som Hemtex. Däremot tror jag att det är rätt väg att gå kortsiktigt. Kappahl har haft stora lager och dessa rabattkuponger gör att man säljer mer och får ner lagret snabbare. Det är ju ännu viktigare för kappahl än andra företag att ha ett lågt lager med tanke på deras höga skuldsättning. Annars en mycket bra blogg!!

J sa...

Vad är det för fel att rätta till ett tidigare fel ?
Momsen på mat skiljer beroende på vart man äter den. Det är det stora felet som ingen verkar ha fattat och hög tid att rätta till.
Samma moms på all mat är det enda rätta.

mojo sa...

Hej
H&M javisst börsen sägs ha "stått stilla"...under tio år bakåt.De som innehaft H&M under denna tid har fått en avkastning på 125%. Förvånad över -som jag skrivit tidigare- att du inte är med bland oss :). På fråga om vad man ska köpa av nya aktieintresserade - har jag svarat -Köp H&M ! det har varit ett lönsamt råd för dem som lyssnat.
Ang KappAhl är det intressant att Rune Andersson köpt in sig starkt nyligen. Den 30sept kommer rapport...anar nyemission.Passar på att gratta svärmodern med - bättre val kunde inte din son gjort .-)

Roger sa...

Hej mamma......: )
Jag är en liten egenföretagare i restaurang branchen...Jag anställer 1 till pga av moms sänkning....men jag omsätter bara 3 milj. De som redan omsätter 150 milj anställer nog inga fler. Hade nog oxo hellre sett en arbetsgivaravgift sänkning. De stora garvar nog bara hela vägen till banken. Tyvärr........

Anonym sa...

Frågan om momsen är ju,vem använder pengarna mer effektivt, staten eller restaurangentreprenören?

Det är samma frågeställning som uppstår vid diskussioner kring privat sjukvård; "Vi kan inte tillåta vinster i en så viktig verksamhet som sjukvård"

Men,om man ska hårdra det hela,vad är viktigast,sjukvård eller vår matförsörjning? Visst,ingen kan väl påstå att inte matförsörjningen är den absolut viktigaste näringsgrenen vi har.

Så,vill vi verkligen att vår matförsörjning ska tillhanahållas av ett gäng profithungriga bönder,eller är det inte dags att förstatliga också den brancshen?
Alla borde inse det absurda i det resonemanget...

Så,inför fler skattesänkningar är min slutsats...
cd

nisse sa...

Pengarna som användes för att sänka restaurangmomsen kunde ha varit till större nytta genom att sänka arbetsgivaravgifterna.Varför skall staten stödja lyxkonsumtion.
Konkurenskraften över lag skulle ha ökat genom lägre arbetsgivar avgifter.

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer!

Ja, tiden får utvisa om sänkningen av restaurangmomsen kommer att ge så många nya jobb som regeringen hoppas på.

Förmodligen tar jag in H&M i portföljen, det ser ut att kunna bli köptillfälle nu.

Kapp-Ahl kanske inte är ensamma om att rea ut sina lager, fler kan nog hamna i samma läge.

Alex sa...

Hej,

Innan kunde man se hur din portfölj stått mot index.

Var har det diagrammet tagit vägen?

Mvh Alex

Anonym sa...

men tror du inte att det skulle bli färre jobb om vi höjer momsen till 40 % i restaurangbranschen?

finansmamman sa...

Hej Alex,
Jag lade in diagrammet senast i ett inlägg 25 augusti, har för avsikt att uppdatera det i inläggen med jämna mellanrum.

Till anonym,
ja, men det är inte aktuellt.