1 september 2011

Skidresor till Alperna lockar

Inköpschefsindex för augusti har presenterats, det sjönk till 48,7. Nu ligger index under 50, en indikation på att tillväxten mattas av. Man säger att skiljelinjen mellan tillväxt och avmattning går vid 50.

Sist indexet hamnade nedanför strecket var i maj 2009. Det ser alltså ut som vi står inför en kommande konjunkturnedgång, om vi ska gå efter de ca 200 inköpschefernas bedömning av det ekonomiska läget som indexet bygger på. Att indexet skulle sjunka var väntat.

Nätmäklarna Avanza och Nordnet rapporterar rekordhandel i augusti och ökad handel med börshandlade fonder (ETF:er) då främst Xact Bull och Bear.

Det förstår jag, när det är så oroligt på börsen tycker jag att det är lättare att handla med ett index än att försöka plocka ut enskilda aktier. Jag gissar att många nya sparare har fått upp ögonen för börshandlade fonder under den här oroliga perioden.

Flera researrangörer rapporterar en ökad bokning av skidresor, till Alperna. Det får mig att undra om det är på bekostnad av Skistars bokningar.

Väljer kanske fler att åka söderut för skidåkning då kronan är stark, man slipper dessutom långa bilresor. Det ger också en större totalupplevelse med fantastisk skidåkning och vyer, god mat och ofta en skön vintersol. Jag tror det kan bli jobbigt för Skistar en tid framöver.

Jag har sålt min Bull.

Inga kommentarer: