31 augusti 2011

Vad är bäst, räntefond eller bankkonto?

Flera nedskruvade konjunkturrapporter biter inte på börsen idag, just nu pekar det uppåt.

Svenskarna har sålt aktier som aldrig förr och många placerar pengarna i räntefonder istället. Inget ont om räntefonder, men det kan var idé att kontrollera hur en räntefond står sig gentemot ett bankkonto med bra ränta. Avkastningen på räntefonden kanske äts upp av avgifterna.

Många sparinstitut erbjuder bra ränta, många gånger dock med olika förbehåll, som till exempel begränsade uttag och max- eller minimibelopp.

Själv föredrar jag ett konto utan förbehåll, räntan är något lägre men jag har friheten att använda pengarna när jag vill. Pengar jag inte ska använda flyttar jag ibland till ett fasträntekonto i tre månader.

I ppm-systemet är det förstås annorlunda, här går det ju inte att kliva av och sätta pengarna på banken, här ser jag räntefonder som en parkeringsplats i oroliga tider.

Äntligen fick vi klarhet i Husqvarna gällande ledningen, nuvarande vd avgår och rekrytering har påbörjats av en ny vd. Aktien börjar återhämta sig och med tillsättningen av en ordinarie vd som kan jobba långsiktigt med mål och strategier, tror jag att Husqvarna kommer på grön kvist igen.

Volvo rapporterar fina siffror vad gäller lastbilsleveranser i juli. I Ryssland ökade leveranserna med hela 178 procent, jämfört med fjolåret, Sydamerika ökade med 41 procent och Nordamerika med 49 procent.

Toatalt ökade lastbilsleveranserna med 18 procent. Volvo har heller inte sett några tecken på avmattning, det är förstås ingen garanti för framtiden, läget kan förändras snabbt som vi vet.

Affärsvärlden tycker att Volvo är en köpvärd aktie för den långsiktige, värderingen anses låg, samtidigt som man påpekar att bolaget är konjunkturkänsligt. Aktien är upp idag.

Jag behåller min Xact Bull...

4 kommentarer:

Daniel sa...

Är man inte intresserad av börsen och den globala ekonomin så tror jag att Bankkonto är det rätta, just nu känns det som att ingen har koll på våra pengar...

//Daniel
valuta-handel.nu

nisse sa...

Med dagens låga räntor hos bankerna tror jag att avkastningen på aktier blir bättre på några års sikt.Har för närvarande 3/5 delar av mitt kapital i aktier 1/5 i fastigheter och 1/5 korta fastränte konton.

mfdl80 sa...

Obligationer och långa räntefonder kan funka. Räntan är fortfarande låg och den lär knappast höjas nämnvärt med tanke på de stimulanser som måste till för att underblåsa konsumtionen..

Om man tänker långsiktigt vill säga.

finansmamman sa...

Hej,
Tack för kommentarer. Din kombination som du har Nisse med aktier, fastigheter och räntekonton låter bra.