1 augusti 2011

Gjort en liten vinst på USA:s budgetproblem

Det var inte meningen att det skulle bli ett så långt uppehåll på bloggen, men en sommarförkylning har slagit till. Det kan låta banalt med en förkylning men på sommaren kan de vara riktigt elaka och svåra att bli av med. Nu är jag på bättringsvägen även om jag fortfarande hostar mer eller mindre oavbrutet.

Den senaste tiden har det mest pekat nedåt på börsen men nu har äntligen republikaner och demokrater i USA kommit överens om ett nytt budgetavtal. Alla kan andas ut, åtminstone för stunden, börserna världen över är upp idag.

AstraZeneca har rapporterat med blandat resultat, vinsten sjönk något medans försäljningen ökade. Positivt att utdelningen och återköpsprogrammet höjs.

En annan positiv nyhet är att bolaget fått hjärtmedicinen Brilinta godkänd i USA, däremot blev det bakslag när det gäller den nya diabetesmedicinen. Bolaget sätter stort hopp till Brilinta men det dröjer förstås innan vi får se resultat av försäljningen i USA.

Jag behåller mina AstraZeneca aktier. Angående den mini future jag köpte tidigare i bolaget kan jag här välja att sälja och ta förlusten eller behålla den och hoppas på uppgång. Jag behåller min future tills vidare, än är det en bit kvar till stopp/loss.

Jag har inte gjort några större affärer annat än med Bull och Bear. I fredags spekulerade jag i att man skulle komma överens om ett nytt budgetavtal i USA över helgen och köpte en Xact Bull 2 som jag sålde nu på morgonen med en liten vinst.

Nu ska jag ut och skörda och provsmaka mina tomater.

3 kommentarer:

Bo sa...

Tur du inte höll hårt i de tjurarna. Stängningskurs -5.57%

Anonym sa...

Du verkar göra ständiga vinster medan flertalet ser sina besparingar sjunka rejält. Hur stämmer det? En analys över Din totala portfölj borde ju intressera de flesta även de fall där du gör förluster. Keep swinging mother

finansmamman sa...

Till Bo,
Ja, det vände snabbt nedåt, hade lite tur.

Anonym,
Min aktieportfölj har också gått ned de senaste dagarna och alla affärer jag gör visar inte plus. Jag försöker kompensera nedgången med handel i Bull och Bear.