19 augusti 2011

Trots börsfall går livet vidare

Det här var en riktigt nattsvart vecka, börserna rasar över världen och det i snabb takt. Den svenska börsen är nu nere på nivåer vi hade runt 2008 och raset tycks fortsätta, fler och fler trycker på säljknappen. I dessa tider är det skönt att inte vara belånad.

Några bolag uppger att man ser en avmattning i andra kvartalet och troligtvis kommer inte det tredje kvartalets rapporter att visa på samma fina tillväxt som hittills.

Jag tror både flera börsbolag och analyshus kommer att skriva ner sina prognoser. Flera analyshus har också sänkt sina riktkurser, men ligger fortfarande skyhögt över dagens börskurser.

Själv har jag inte gjort några större förändringar i portföljen. Jag behåller min Xact Bear som gardering, den får nog hänga med ett bra tag till, eventuellt ökar jag på. Garderingen mot fall gör att det inte ser alltför dystert ut på min aktiedepå.

Rapporterna kommer lite i skymundan i den allmänna börsröran, men idag har Ratos rapporterat. Nu har jag tänkt mig en förmiddagsfika på altanen tillsammans med rapporten.

Snart är det helg och livet går vidare oavsett börsfall.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt - livet går vidare :-)

En fråga; vad har hänt med din jämförelse mot index (uppe till höger)? Har börsraset gjort så att du numera presterat sämre eller valde du att byta ut den mot en reklambanner för att dryga ut inkomsten lite.

SuidAkrA sa...

Så är det. Jag tryckte på säljknappen igår och skrev ett inlägg på min om det idag.

Ska ta och göra mycket trevligt med familjen och djuren i helgen.

Det bästa i livet är ändå gratis ;)

finansmamman sa...

Hej,

Anonym,
Jag har tagit bort diagrammet för att jag var så dålig på att uppdatera det. Funderar på att lägga in det i ett inlägg lite då och då istället.

SuidAkra,
Visst är det så, det mesta i livet är gratis, något som vi glömmer bort ibland.Hoppas du haft en trevlig helg med familjen.