5 augusti 2011

Sitter still i båten

Oj,oj, det här var ingen rolig börsvecka, det pekar nedåt idag också. Börsen har hamnat i en nedåtgående spiral och tar fasta på all negativ statistik. Idag är det ingen svårighet att peka på negativa faktorer, det finns det gott om, så visst är oron befogad.

Om vi står inför en ny lågkonjunktur eller om detta är en tillfällig nedgång på börsen är det ingen som vet. Det kan också vända uppåt om lite positiv statistik levereras och det finns alltid placerare som ser köptillfällen när börskurserna dalar.

Trots allt är det många bolag som levererar mycket bra rapporter och ännu inte upplever någon större avmattning i konjunkturen.

Själv sitter jag still i båten, jag har inte sålt av några aktier, däremot försöker jag utnyttja svängningarna genom att handla med de börshandlade fonderna Xact Bull och Bear, på så sätt minskar jag fallet i min portfölj.

Under tiden börsen faller får man försöka glädja sig åt annat i tillvaron, som att det är ännu en fin sommardag, kanske bland de sista innan det är dags att packa ihop för den här sommaren och återvända till stan.

7 kommentarer:

Signs sa...

tycker det är en rolig vecka, även om totalportföljen påverkas negativt. Fantastiska köplägen, speciellt i bortglömda small caps (order gick igenom i morse i vissa småbolag som jag aldrig trott jag skulle få igenom..)

..och i bolag som egentligen inte borde påverkas av den allmäna oron, tex vitrolife som gått helt opåverkade genom de senaste konjunkturerna men som ändå var ner 9% idag. Bara att öka på innehaven och koppla av igen -ut och paddla och inte låta sig påverkas av paniken. Och fint att man nu för tiden kan sitta i kajaken och köpa/sälja via telefonen:-)

Högre Inkomst Nu sa...

Själv har jag lagt över allt i AMF Räntefond Lång och Carnegie Corporate Bond fram till höstkanten. Hoppas på läge att kliva in igen då och förhoppningsvis har jag sluppit sitta med under det värsta raset.
Fast ... jag har ju haft fel förr ... :)

Fredrik B sa...

Inga tankar kring investering i Guld?

Anonym sa...

Ännu har inte företagen märkt av denna turbolens men de lär göra det. Världen står inför den värsta lågkonjukturen sedan andra världskriget tro mig. Nya värden nya värderingar väntar.

Anonym sa...

Nu blev det intressant med nedgradering av USA. Ser fram emot din inlägg om detta.

Anonym sa...

Hej!
Tack för mycket trevlig läsning,

Skulle vilja ha lite hjälp angående vilken typ av handelsform som är bäst.
Jag har tänkt att köpa aktier för 20 000:- antingen 10 000:- i två bolag eller 5 000:- i 4 bolag och sedan fylla på efter tiden.

Tänkte därmed höra om du tycker andelsorder eller börsorder är bäst att använda sig av?

finansmamman sa...

Signs,
Visst är det fantastiskt att man kan handla från kajaken.

Högre inkomst,
Det låter klokt.

Fredrik,
Guld är en bra placering men jag har själv inga tankar på att investara i guld.

Anonym,
Jag hoppas du har fel.
Det kommer inlägg om nedgraderingen.

Anonym,
Det beror lite på hur ofta och för vilket belopp du tänker handla för.
Du kan läsa exempel här:
http://www.aktieinvest.se/Default.aspx?ID=314