12 september 2011

Botanisera på life sciencekartan

Det här är delar av helgens svampskörd. Efter allt regnande är skogen full av svamp, det är bara ut och plocka.

Det är avkopplande att strosa i skogen och så blir man ju så glad över alla svampfynd. Mycket Karl-Johan och trattkantareller kan jag meddela. Nu ligger det mesta i frysen, gott till vintern.

Unt rapporterar att samtliga bolag inom life science-branschen i Stockholm och Uppsala är kartlagda. Företagen har kategoriserats inom verksamhetsområdena läkemedel, medicinteknik, bioteknik, service och övrigt och finns nu på en interaktiv karta.

Avsikten med kartan är att företagen lättare ska kunna hitta samarbetspartners och kunder, men även kunna hålla koll på konkurrenter. Utländska aktörer kan även dra nytta av kartan, man ser vilka företag som finns inom life science.

I regionen finns cirka 60 procent av alla företag i branschen, det finns alltså möjligheter till samarbeten och på så sätt kan företagen växa snabbare, som är ett mål.

Kartan finns på ssci.suntrail.se för den som vill botanisera bland alla life sciencebolag i regionen.

Regerigen sänker skatten på det nya investeringssparkontot, ISK. Om jag kommer att använda mig av det nya kontot eller inte ska jag ta ställning till den dagen när förslaget är klubbat och klart. Jag tycker fortfarande att reglerna är alltför snåriga. Jag hoppas på fler ändringar.

Ingen vidare start på börsveckan, återigen är det skuldkrisen i Europa och då främst i Grekland som spökar. Det lär bli en stökig vecka på börsen.

Inga kommentarer: