27 september 2011

Köpa aktier i Twitter?

Jag har fått ett erbjudande att teckna aktier i Twitter från Leox Corporate Finance, upplägget liknar det tidigare erbjudandet om tecknande av aktier i Facebook.

Man tecknar sig indirekt via ett investmentbolag för andelar i Twitter inför en kommande börsnotering.

Twitter känner säkert de flesta igen, en mikroblogg som används för att skicka och läsa korta meddelanden, tweets. Bolaget bildades 2006 och växer snabbt, cirka 60 miljarder tweets skickades under 20011.

Under 2010 införde man reklam och intäkterna och omsättningen ökade, avtal finns bland annat med Coca-Cola och Disney. Bedömningar har gjorts att bolaget under 2011 kan nå upp till intäkter på 150 miljoner dollar och 250 miljoner dollar 2012, siffror man får ta med en nypa salt.

Det är svårt att bedöma värdet av bolag som Twitter, Facebook och Linkedin och hur marknaden kommer att värdera bolagen i framtiden. Själv nappar jag inte på erbjudandet, men den som är intresserad kan läsa mer på Leox.

Börsveckan har börjat riktigt bra, förhoppningar finns om att en lösning på skuldkrisen närmar sig, men inte mycket negativt ska till förrän riskaptiten avtar igen.

Jag har som sagt besökt Venedig några dagar. Jag har aldrig sett så mycket turister på ett ställe samtidigt, tur att Italien har Venedig, det måste vara en riktig kassako för staten.

3 kommentarer:

mfdl80 sa...

Hur är Venedig nu för tiden, prismässigt? Förr var det väldigt dyrt men jag har hört att priserna på de flesta turistställena (Venedig, Rom, Capri, Amalfi..) i Italien sjunker raskt..

finansmamman sa...

Jag blev glatt överraskad, det var inte alls dyrt, så länge man inte satte sig i en gondol.

mfdl80 sa...

Där ser man, bra. Tack för svar!

Mvh