16 april 2010

Besök på Ratos bolagsstämma

Igår blev det ingen börs för mig, istället blev det en heldag i Stockholm. På kvällen besökte jag Ratos bolagsstämma som gick av stapeln i Berwaldhallen.

Ratos som är ett private equity-bolag har en rad intressanta bolag i sin portfölj. Idén är att skapa avkastning genom att köpa, utveckla och sedan sälja företagen när rätt tid är.

Vd Arne Karlsson berättade om året som gått, hur man klarat sig igenom finanskrisen och hur man jobbar med de olika innehaven. Jag fick ett mycket bra intryck av Arne Karlsson som har gjort ett bra jobb, han tycks ha en bra struktur på arbetet och en tydlig strategi för Ratos.

De som slumrat till under stämman vaknade upp när Aktiespararna tog till orda och ifrågasatte ersättningsprogrammet som finns för ledningen. Här blev det en hel del diskussioner men förslagen röstades ändå igenom med klar majoritet.

Jag tycker Ratos är ett kvalitetsbolag med bra ledningen. Aktien är en av mina favoriter och den har gett bra avkastning genom åren.

Efter stämman utbröt lätt kaos då ingen ville bli utan sin beskärda del av den goda förtäringen. Men jag tror ändå att alla gick därifrån nöjda.

Nu är det snart slut på en fin börsvecka. I helgen har jag tänkt påta lite i trädgården om det fina vädret håller i sig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har själv Ratos! :)

Jag mailade dig. Svara gärna på min fråga / Mvh Filip

finansmamman sa...

Hej Filip
Har mailat svar.

Anonym sa...

Kan du inte uppdatera lite oftare?

finansmamman sa...

Jo, men ibland räcker inte tiden till.