9 april 2010

Kan nya produkter lyfta Q-Med?

Jag funderar att köpa till några aktier i AcadeMedia. Det eventuella budet ligger på 170 kr och dit har aktiekursen inte nått ännu, här finns alltså en möjlighet att tjäna lite pengar, förutsatt att budet går igenom vill säga.

Men risken finns att bli sittande med alltför många AcadeMediaaktier och kursen lär backa, åtminstone för tillfället, om budet inte går igenom. Dessutom krävs det en ganska stor kapitalinsats för att tjäna de extra slantarna.

En annan variant är att jag säljer mina AcadeMedia idag och placerar pengarna i ett bolag som jag tror kan ge bättre avkastning, exempelvis Kungsleden.

Här har aktiekursen stått stilla en längre tid, men nu börjar fastighetsaffärerna ta fart igen och aktien har börjat röra sig uppåt. Kungsleden delar dessutom ut bra. Ja, så här kan man resonera fram och tillbaka.

Q-Med har tidigare meddelat att man ska satsa på hudvårdprodukter och nu är det dags, under sommaren är det tänkt att den nya serien Restylane Skincare som är baserad på Restylane-teknologin ska lanseras i Sverige och Europa. Spännande!

Vd Bengt Ågerup ser stor potential för de nya produkterna, om några år kan de sälja för en miljard kronor i Europa och Asien. Jag hoppas höra mer om detta på Q-Meds bolagsstämma.

6 kommentarer:

Jones sa...

Lundin tycker visst att regimen i Eritrea är fina att göra business med också: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/svensk-guldjakt-i-eritrea-1.1075218

Henrik sa...

Hej!
Skulle du kunna resonera lite djupare kring Kungsleden? Vad tror du om att ha dess aktier i sin långsiktgia portfölj? Värderingen känns onekligen attraktiv.

MVH undertecknad

Lasse sa...

Jag instämmer med vad Henrik säger. Vad är det som gör Kungsleden till en bra investering idag? Utdelningen är verkligen lockande. Vad kommer efter den?

finansmamman sa...

Till Henrik och Lasse,

Hej, jag har haft Kungsleden i min långsiktiga portfölj under många år och aktien har gett mycket bra avkastning. Kort sagt en stabil högavkastare med god historik.

Nu ser framtidsutsikterna ljusare ut då marknaden för affärstransaktioner sakta ökar. Balansräkningen är dessutom stark och fastighetsbeståndet har en låg riskprofil.

Det har skett förändringar i ledningen och om den nya ledningen lyckas lika bra återstår att se.

Men jag tror att aktien har mer att ge.

Henrik sa...

Hej!
Tror du inte att räntehöjningarna i sommar kommer att påverka fastighetsbolag negativt? Har inte Kungsleden så mycket räntekostnader?

finansmamman sa...

Räntehöjningar kanske påverkar på kort sikt, men samtidigt är höjningarna en normal del av den ekonomiska återhämtningen och fastighetspriserna brukar stiga samtidigt allt eftersom konjunkturen förbättras.

Vd varnar för att det kan bli tillfälligt något ökade vakanser under 2010 och att det kan ta ett år innan effekterna av finanskrisen klingat av. Du får alltså se det långsiktigt men några garantier finns förstås inte.