12 november 2010

På möte med Aktiespararna

Ibland går jag på möten med Aktiespararna, den här gången var det ett par företagspresentationer som lockade, Systemair och Vitec.

Det var även intressant att höra Aktiespararnas analytiker Gösta Carlberg ge sin syn på börsläget. Hans aktietips var Alliance Oil som han ansåg lågt värderat och två stabila bolag, Securitas och finska Fortum.

Men nu var det mjukvarubolaget Vitec som jag var mest intresserad av. Bolaget är nischat mot fastighet, energi, media och mäklarsystem men även finans och försäkring ingår.

Jag visste till exempel inte att man gör program för pensionprognoser åt alla banker och loggar man in på sajten minpension.se hamnar man i Vitecs system. Likadant om man klickar sig vidare på sajten hemnet.se.

Vice vd Olov Sandberg räknar med att bolaget ska fortsätta växa, än finns det en hel del kvar att göra i Sverige, marknaden är ännu inte mättad. Bolaget har nischat in sig på områden som inte är stora nog för att vara av intresse för de stora drakarna, konkurrensen är därför liten.

Den dagen det sker en avreglering fullt ut inom energiområdet i Europa kommer även den marknaden att öppna sig för Vitec. Det ser ljust ut för bolaget, siktet är fortfarande inställd på flytt till Nasdaq OMX men inget datum är fastställt.

Det andra bolaget som presenterades, ventialtionsföretaget Systemair, verkar också vara ett kvalitetsbolag som visar fin tillväxt. Med tanke på rådande byggkonjunktur kanske det kan vara en bra placering, men det är inget bolag jag följt eller fördjupat mig i, vid ett evetuellt köp krävs en djupare analys.

Annars var det som vanligt övervägande män på Aktiespararnas möte, uppskattar att cirka 10 procent var kvinnor. Var är ni kvinnor?

Det ser ut att bli en småtrist avslutning på börsveckan, skuldkriser och oro för en kinesisk räntehöjning drar ned börsen, men en rekyl nedåt är väl heller inte oväntad?

Trevlig Helg!

5 kommentarer:

Mellis sa...

Inte dags för lite Ericsson snart? Kanske t.o.m. en minilong eller option? Avtagande komponentbrist, rekylerande dollar, allt mer pressade nätverk hos operatörerna (smartphones) samt budgetar som ska spenderas innan jul borde kunna trigga en återhämtning. Eller va tror du? Köpte lite optioner idag... Håll tummarna

/Ola

Katarina sa...

Hej Finansmamman!

Det är bra att du går på träffarna. När mina barn klarar sig lite mer själva på kvällarna ska jag också engagera mig mer aktivt och inte bara läsa tidningar och på internet. Men till dess är jag oerhört tacksam att få ta del av dina referat och tankar som jag dagligen läser. Känner mig för det mesta lite ensam bland alla småbarnsmammor om att vara intresserad av aktier.

finansmamman sa...

Mellis,
Kanske vid en rekyl.Hoppas din optionsaffär blir lyckad.

Katarina,
Ja, det är några småbarnsår som gör det svårt att komma loss på kvällarna. Förstår att du som aktieintresserad småbarnsmamma kan känna dig ensam ibland, jag har upplevt samma sak.

Jennyfer sa...

Jag vill gå på dessa träffar?!
Vart, när, hur?
//Jennyfer

finansmamman sa...

Hej Jennyfer,
Läs på aktiespararna.se, gå in under fliken aktiviteter, där kan du leta upp din närmaste lokalavdelning och anmäla dig till träffar.