10 juni 2011

Uppdaterad på rondellkörning

Min dotter vill börja övningsköra och jag är tänkt som handledare. Igår kväll var det dags för handledarkurs, inklämda i en minimal lokal med stillastående luft fick dottern och jag instruktioner om hur vi på bästa sätt kan förbereda oss inför övningskörningar.

Det är ju rätt länge sen jag tog körkort så det är nog bra att friska upp minnet lite, hur man kör i en rondell till exempel, där tillämpar många sina egna regler.

Nytt är också att körskolan tryckte på Ecodrive, alltså hur man kör mer miljövänligt och ekonomiskt, det tycker jag är bra. Nu väntar vi bara på körkortstillståndet från Transportstyrelsen.

Husqvarna ingår i min portfölj. Just nu är bolaget inne i en tuff period med stora produktionsstörningar i USA, väldigt olägligt då vår och sommar är högsäsong för Husqvarna.

Di rapporterar dessutom att Husqvarnas vd sjukskrivits på obestämd tid, samtidigt pågår rekrytering av en ny finanschef. Jag behåller trots problemen mina aktier och hoppas att situationen reds upp och att vd tillfrisknar. En som uppenbarligen tror på Husqvarna är Lundbergs som köpt stora poster i bolaget.

Oron fortsätter på börsen och visst finns det många orosmoment. Förutom skuldkrisen i EU och USA visar till exempel Tyskland upp svagare industrisiffror.

I Sverige rapporteras svagare klädhandel och enligt Almega (största branschorganisation för tjänsteföretag) en minskad tillväxt inom den privata tjänstesektorn, den är dock fortfarande hög men accelerar inte längre. Små tecken, men värt att notera.

Själv ligger jag lite lågt med nya investeringar, jag känner mig rätt fullinvesterad. Jag planerar heller inte för några försäljningar men följer naturligtvis utvecklingen på börsen, det kan ju hända att jag gör en omvärdering.

Trevlig Pingsthelg!

5 kommentarer:

Christina sa...

Hej! Ja, har också Husqvarna. Inte så kul just nu på börsen och i världen men insidersköp slår visst rekord i maj-bl.a. Husqvarna så vi får hoppas de vet mer än vi :-) Tack för en bra blogg!

Anonym sa...

Ja du vad ska man säga. BEF, HUSQ & NOKIA. Tur att man inte varit med här inne och låtit säg påverkas. Du verkar dessutom galet dåligt påläst på makro och utan det viktiga analysverktyget kan det inte annat än bli fel..

Andreas sa...

Hej! Jag har en fundering som jag undrar om du delar. Om man är optimistisk kring Stockholmsbörsens utveckling över tid så kommer du få bättre utfall med xact omx30 bull än Avanza Zero även beaktat alla dalar på vägen? Tack för en bra blogg/Andreas

finansmamman sa...

Hej Christina,
Roligt att du uppskattar bloggen.

Till Anonym,
Det är för tidigt att göra bokslut på långsiktiga placeringar.

Till Andreas,
Det kan jag inte svara på utan efterforskningar.

thomas ahrndt sa...

Kolla gärna min ekonomiblogg med lite annan inriktning
www.fokusekonomi.blogg.se
hej Thomas