30 juni 2011

Vd-löner kontra avtalsrörelse

Di berättade igår om kraftigt höjda vd-löner, närmare bestämt 32 procent eller hela 50 procent inräknat bonus. Löneökningar utom all rim och reson.

Hur låter resonemanget i styrelsen? Skapar man återhållsamhet och förståelse för låga lönekrav av sina anställda, samtidigt som företagen visar bra reslutat och vd:s lön höjs kraftigt?

Detta är något som borde upp till diskussion på bolagsstämmorna, det kan vi som aktieägare kräva som en punkt på dagordningen.

En motivering till höga lönelyft för företagsledning, kontra kommande avtalsrörelse vore önskvärt. Det totala löneläget är intressant ur ett kostnadsperspektiv för företaget.

Privatekonomi ska äntligen in på skolschemat i gymnasiet med början i höst. Enligt Di vill Swedbank utbilda lärare och elever inom privatekonomi. Jag känner mig tveksam inför detta, önskvärt är att lärarna i samhällskunskap ska kunna förmedla kunskapen, inte bankerna.

Det får inte bli för många kockar så att säga, olika skolor undervisas av olika banker osv. Ge lärarna en bra ekonomisk utbildning istället.

Vitec har redan fått ett lyft inför noteringen på Nasdaq OMX, aktien passerade 60 kronor igår.

Skönt med ett positivt besked från Grekland, marknaderna är lugnade för en tid, åtminstone en kort tid.

AstraZeneca tycks ha parkerat sig runt 315 kronor. Först när besked kommer från amerikanska FDA angående hjärtmedicinen Brilinta får vi förmodligen se ett ryck uppåt, eller nedåt för den delen om beskedet blir negativt. Jag behåller min future så länge.

Båten är i sjön, idag ska vi ut och rycka strömming. Gott på grillen.

4 kommentarer:

Juha (finanspappa på deltid) sa...

Med tanke på de "råd" jag själv och närstående fått på bank innan jag läste på och tog ansvar för mitt sparande på egen hand, så är i alla fall jag mer än skeptisk till tanken att banker ska utbilda mina barn i privatekonomi...Det vore lite som att låta bilförsäljare ge råd i skolan om vad och var man ska köpa bil när det blir så dags...Som du säger, låt lärare med utbildning ta hand om det, annars är det nog nästan bättre att låta bli. Tack för en bra blogg.

Anonym sa...

Tänkte bara höra om du har några bra boktitlar att rekommendera?
Eller är de "meningslöst" att läsa en ekonomibok av något slag?

MvH

finansmamman sa...

Hej,
Jag har ingen ekonomibok att rekommendera, läser mest affärstidningar.
Kanske någon annan har tips?

Anonym sa...

Jo,vill ni lära er ekonomi (fria marknader),och är beredda att se sanningen i vitögat,då måste ni kolla in mises.org