19 mars 2012

Funderar på index som följer ryska börsen

Det är inte speciellt ofta jag går på bio men i helgen har jag och min man varit och sett "Järnladyn", ett stycke historia som handlar om Margaret Thatcher, en mycket principfast dam och före detta premiärminister i Storbritannien, om nu någon inte visste det.

Klart sevärd film och Meryl Streep är lysande som vanligt. I filmen beskrivs också Falklandskriget, efter trettio år är öarna aktuella igen då en ny konflikt har seglat upp, olja har hittats utanför Falklandsöarnas kust och det är ett känsligt ämne. Jag hoppas inblandade länder löser konflikten utan militär inblandning denna gång.

I förra inlägget skrev jag några ord om Ryssland. Den ryska börsen har gått upp en hel del sen årsskiftet, men ser fortfarande lågt värderad ut om man tittar till p/e-tal och kurvor bakåt i tiden. Jag tror det finns mer att hämta.

Det går ju att exponera sig mot Ryssland på olika sätt, genom fonder (men se upp med förvaltningsavgifterna), ETF:er eller genom bolag som verkar på den ryska marknaden eller genom att investera i ett ryskt aktieindex. Själv funderar jag på sistnämnda.

Jag väljer mellan ett Open End certifikat som är baserat på de femtio mest omsatta aktierna på Moskvabörsen, RTS-index eller att köpa en minilong baserad på RDX-index. RDX-indexet är baserat på ryska aktier som handlas på Londonbörsen och består mestadels av råvarubolag.

Fördelen med certifikaten är att de inte har någon bestämd löptid, en minilong kan gå till stop/loss och förlorade pengar, men går börsen åt rätt håll blir avkastningen betydligt högre i en minilong.

Sen måste man komma ihåg att Ryssland är en riskfylld marknad, börjar det gå utför brukar raset bli rejält, precis som uppgången brukar kunna bli kraftig när det väl pekar uppåt. Jag ska fundera lite under dagen.

3 kommentarer:

Tore Johansson sa...

Funderar på Petrogrand som tagit in tunga namn. Risk/reward bättre än lotto i alla fall.

finansmamman sa...

Ja, på lotto är vinstchansen minimal.Jag har ingen uppfattning om Petrogrand, har inte studerat bolaget närmare.

mfdl80 sa...

Ja, det politiska läget gör ju sitt också...