22 november 2012

Intresset för räntebevis kan vara en indikering på börsvändning

Jag har besökt ett seminarium inriktat på ränte- och råvaruinvesteringar, SEB och Nordea var på plats och berättade lite om hur de tror att marknaden kommer att utvecklas och hur vi kan investera i deras produkter.

SEB ser en uppgång för metaller inom ett år, jordbruksprodukter däremot faller inom samma tidsram. Just  nu har SEB en köprekommendation på nickel på 12 månaders sikt.

Nordea presenterade sina räntebevis, något som verkar klart intressant för många, frågorna haglade. Tydligen säljer produkten bra, kanske inte så konstigt med tanke på den låga ränta som bankerna ger. Intresset kan också vara en indikering på att aktiemarknaden kan vara intressant att investera i framöver.

Just nu finns elva räntebevis hos Nordea men på måndag utökas portföljen med ett nytt räntebevis, spanska Iberdrola. Bolaget grundades i Spanien men är numera en global aktör på kraftmarknaden och siktar på att bli världsledande inom förnyelsebar energi.

Inget bolag jag forskat närmare i, men lite oroväckande kan vara att hälften av intäkterna kommer från Spanien. Bolaget har  betyget BBB+ och Nordea har satt räntan till 2,35, med Stiborräntan som grund hamnar räntan runt 3,7 till 3,8 procent.

Nokia har tagit fart, kanske tar jag hem en liten vinst idag. Jag är säkert inte den enda som tänker så, får se hur länge kursen håller sig uppe. Men Nokiamobilerna tycks ändå sälja hyfsat bra, en tydligare bild får vi säkert i samband med julhandeln.

Svolder har haft sin stämma, förslag angående utdelningspolicyn ska presenteras i nästa delårsrapport. Årets utdelning 3,30 klubbades dock igenom. Det lutar åt en försäljning, kanske fyller jag på innehaven i mina andra investmentbolag som just nu känns mer spännande än Svolder.

Nu ska jag ut i trädgården, de sista äpplena ska ner innan frosten kommer.

4 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej!
Nu börjar jag fatta lite mer kring aktiesparande. Funderar på kinesiska miljöteknikföretag. Kanske solenergi. Undrar också hur tar jag reda på vilken slags plattform som kan tänkas sälja Kina?

Anonym sa...

Iberdrola har ju jättehög utdelning och är lågt värderad även om det gick fiska upp den under 3e tidigare i år. Varför inte satsa på aktien direkt istället?

Här är en bra analys av bolaget:
http://www.aktiefokus.se/category/bolag/iberdrola/

Anonym sa...

Hejsan !
Vad menar du med att börsen blir mer intressant när räntebevis säljs mera. Är väl precis tvärtemot ? Har du själv funderat på att köpa räntebevis ?
Ha det gött !

finansmamman sa...

Hej Birgitta,
Om du vill handla aktier i Kina rekommenderar jag en fond. Det enklaste är att handla svenska aktier som du hittar mycket information om.

Till Anonym.
Ja, det skulle jag också hellre göra. Tack för länken!

Till Anonym,
Jag menar när allt fler satsar på räntebevis för att få avkastning (som inte är speciellt hög) visar det på att det är svårt att hitta placeringar som ger bra avkastning.Många kommer att återvända till börsen, där finns möjlighet till högre avkastning.
Nej, jag har inga planer på att köpa räntebevis.