29 november 2012

Bakslag för Probi

I morse såg jag ett pressmeddelande från Probi som berättar att resultatet från de kliniska studier som pågått under året på immun- och maghälsa inte gett förväntat resultat, aj, aj, inte bra.

Bolaget lämnar därför inte in någon ansökan till EFSA, European Food Safety Authority om godkänt hälsopåstående.

Nu har jag inga Probiaktier längre, just detta godkännande har känts som ett överhängande spöke och de senaste rapporterna har inte varit övertygande. Idag dyker kursen, jag hoppas detta inte drar med sig BioGaia i fallet, just nu verkar de opåverkade.

BioiGaias verksamhet är uppbyggt på ett annat sätt. Vd Peter Rothschild förklarade en gång att EFSA:s regler inte är tillämpliga på Biogaias produkter.

Reglerna är till för livsmedel som minskar risken för sjukdomar, Biogaias produkter rekommenderas av sjukvårdspersonal till personer som är i behov av probiotika.

Blir det aktuellt i framtiden med produkter som som minskar risken för sjukdomar kommer bolaget att söka godkännande hos EFSA.

Jag kan nog tycka att det är bra att EFSA ställer krav så vi konsumenter inte blir vilseledda, det är ett stort produktutbud som finns i hyllorna med olika påståenden.

Teckningstiden för Black Earth Farmings nyemission pågår och jag har anmält mig för teckning.

Idag är det som ett vykort ute, vackert med snön som lagt sig fint lagom till advent. Börsen trotsar också alla dystra prognoser idag och fortsätter klättra vidare, ja inte Probi då.

Inga kommentarer: