18 augusti 2013

Hoppas på omvärdering av Bure

Börsen fortsätter att tuffa på och det börjar ljusna något i Europa, men problemen är långt ifrån lösta och visst kan det komma bakslag, men det är ändock några siffror i rätt riktning och flera företag rapporterar ökad aktivitet i Europa.

På rapportfronten här hemma har bland annat Bure och Moberg Pharma av mina innehav avlagt rapport.

Bures rapport är inte så mycket att säga om, substansvärdet har ökat, mycket tack vare den fina kursuppgången för Vitrolife. Även Medcap visar på fin uppgång. I somras förvärvade Bure 9,1 procent av Moberg Pharma, där har hittills kursutvecklingen varit sämre.

Jag undrar om Bure fortsätter att satsa på hälsosektorn, den är spännande men även riskabel. Bure har en stark kassa och det lär bli fler förvärv i framtiden. Jag hoppas på en omvärdering av investmentbolaget, substansrabatten är hög.

Moberg Pharmas rapport var blandad kompott, ökad försäljning i USA, men minskad i Europa, något oroväckande. I Europa tycks konkurrerande bolag vaknat till liv och det kan mycket väl hända även på andra sidan Atlanten.

Kanske nöjer jag mig med att äga Bureaktien, då är jag ändå med på ett hörn i Moberg Pharma. Något att fundera över.

Det har varit mycket packande den senaste tiden, det är mycket som ska hem från sommarstugan och sen har stora väskor packats för en lång USA-vistelse.

För dottern har en dröm gått i uppfyllelse, genom tennisen har hon fått ett stipendium till college i USA, där väntar studier och en hel del tennis förstås.

I morse vinkade vi av henne på flygplatsen, mina känslor är blandade, jag är förstås glad för dotterns skull men samtidigt kommer jag att sakna henne otroligt.

5 kommentarer:

Fru Minimalist sa...

Vad roligt för din dotter! Hon kommer utvecklas enormt "over there" på många sätt och kanske utvecklas även du av hennes flytt långt bort (?). Hoppas du/ni har möjlighet att åka och hälsa på henne.

Jag behåller mina aktier i Moberg Pharma tills vidare. Tycker att aktien har utvecklat sig något mer positivt de senaste veckorna, även om just rapporten inte bjöd på någon sensation.

mojo sa...

Ja vad roligt, spännande och utvecklande för din dotter kanske också du nu kan få "rapporter" från henne även ang det ekonomiska over there. Precis själv nu grejat med SKYPE då mina tonåringar for till Island/Reykavik igår - givetvis har de redan konto på SKYPE o innan de for ordnade med ett åt mig också så att vi kan "ses" när vi pratar - gör så du med - "ändå något"

finansmamman sa...

Hej,
Det ska också bli intressant att se hur övriga projekt utvecklas inom Moberg Pharma, hoppas på framsteg.

Ja, Skype är ett fantastiskt verktyg, avståndet minskar. Jag har också skaffat konto.

Erik sa...

Hej! jag tittar in här, trevlig blogg: Investmentbolaget Bure:
Jag läste i Börsveckan: att de Rekommenderad avvakta med köp i Bure. MVH.Erik

finansmamman sa...

Aha, tack, ja det finns säkert olika uppfattningar om bolaget.