11 oktober 2007

Varning för miljöbubbla

Idag finns en bra artikel i DI om Intrum Justitia, en av mina favoriter som jag skrivit lite om tidigare. Bolånekris och börsras är något som passar Intrum, som sysslar med inkasso och köp av skulder, och vi lär nog få se mer av det. Jag blev intresserad av bolaget när ledningen byttes ut och även Cevian Capital gick in, där de finns med händer det saker. Det här var ju innan kreditkrisen, men det gäller att fösöka ligga steget före. Nu på morgonen köpte jag fler aktier, tänkt för en kort affär, får se om det går i lås.

Det är inte var dag Eastpoint får en köprekommendation, men idag inleder Stockpicker bevakning och sätter riktkursen till 25 kr, bolaget har goda framtidsutsikter.

Att fondbolagen drar nytta av klimatförändringarna förvånar mig inte ett dugg, naturligtvis passar de på att dyrt sälja sina miljö och etikfonder, det har jag varnat för tidigare. Samtidigt kan man varna för en "miljöbubbla", alla vill investera i miljön, och kurserna trissas upp, påminner lite om it-bubblan. Men visst behövs det investeringar i vår miljö, synd bara att fondbolagen utnyttjar detta, och tar ut alldeles för höga avgifter, dessutom gäller det att noga kolla upp vad fonderna innehåller.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=702999
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=703000

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag hittat en ny favoritblogg som jag skkall följa!

finansmamman sa...

Vad trevligt!