17 oktober 2007

Inte bara sorg och bedrövelse

Nu på morgonen kom ett glädjebesked från Kungsleden, man föreslår ett inlösenprogram, enkelt sagt, så delas 11,50 kr per aktie ut till aktieägarna, fantastiskt, dessutom går aktien upp idag. Det har ju spekulerats lite om höjd utdelning i Kungsleden en tid, och vi har sett positiva artiklar om bolaget. Jag skrev lite om Kungsleden senast i oktober, då jag köpte fler aktier , just med tanke på utdelning och kursuppgång. Trevligt med en positiv nyhet när det mesta är sorg och bedrövelse runt Ericsson. Ibland har ju börsen en tendens till att överreagera vid negativa nyheter, i detta fall är det ju oerhört svårt att veta hur kursen kommer att bete sig. Jag håller mig avvaktande till Ericsson en tid, tror kursen kan fortsätta ned, dessutom tar det förmodligen lång tid att reparera förtroendet för bolaget. Tråkigt att så många svenskar tycks äga bara en aktie och då Ericsson, det finns ju många andra intressanta aktier att jobba med. Det klassiska rådet att vara långsiktig och sprida riskerna kommer nu till sin rätt, sen får man inte vara för nervös som aktieägare, att börsen rör sig är naturligt, även att den går nedåt. Tro heller inte på alla analytiker, gör en egen bedömning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aleksander Småland
Hade lite stålar över så på din rekommedation gick jag in i Kungsleden. Jag har även en del aktier som har stått och stampat ett bra tag nu som jag tänker avyttra och tanka lite mer Kungsleden, det är mest direktavkastningen som är intressant. Jag läser din blogg med jämna mellanrum, den är kul och bra.

finansmamman sa...

Hej!
Kul att du följde min rekommendation, tycker det ser bra ut för Kungsleden. Igår köpte de fler äldreboenden i Tyskland, något som borde vara ganska okänsligt för konjunkturen.