2 oktober 2007

Rapport om dagens affärer

Jag hann inte med någon rapport om mina affärer igår, barnen behövde hjälp med läxor och sen bar det av till olika aktiviteter på kvällen.

Jag gjorde några korta affärer med Ericsson igår, jag gick in på 25,50 kr och sålde på 25,70 kr. Inte mycket med 20 öre kan tyckas, men det kan bli en del pengar. Idag har jag inte riktigt tid att göra så många korta affärer, men jag har köpt Kungsleden, som jag har sen tidigare. Bolaget har ju tappat en del i år och bör kunna återhämta sig. Kungsleden har gått in i Tyskland, där man satsar på äldreboende och har fått mycket bra avtal. Man planerar också att sälja kommersiella fastigheter för 5 miljarder kronor till Orkla i Norge, vilket ger en reavinst på 600 miljoner kronor, och utdelningen kommer förmodligen att höjas. Kungsleden lägger jag in i min långsiktiga portfölj.

En internationell undersökning visar att det inte är lätt att vara daytrader. Hela 85 % slutar inom sex månader, och av resterande 15 % faller ytterligare personer bort med tiden. Det är alltså ganska få som lyckas. Spänning och frihet lockar, men kommer inte de stora vinsterna så tröttnar de flesta. Jag tycker det är lättare med affärer över några dagar, men så har jag inte heller tid att sitta vid datorn hela dagarna. Med tiden ska jag jämföra mina korta affärer med långa, vad har lönat sig bäst? Om daytrading står att läsa i senaste Aktiespararen.

Noterar att West Sibirian börjar röra sig uppåt igen. imorgon kommer Skistar med sin rapport, spännande.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Skulle vara roligt att veta hur du resonerar när du gör korta affärer. Är det över en dag? Eller flera? Hur gör du din analys? Och var handlar du?

finansmamman sa...

Hej!
Jag svarar på dina frågor i ett inlägg idag. Jag handlar på Skandiabanken, som passar mig bra. Där kan jag uträtta mina andra bankärenden också, smidigt att föra pengar mellan konto och depå, samman ränta.