9 oktober 2007

Min sämsta investering, Kina

Nu tycks oron på börsen vara som bortblåst igen, och nya bolag strömmar till på börslistorna. Det kan vara värt att hänga med lite vid nyintroduktionerna på börsen, det finns en rad intressanta bolag som är på gång, men man får läsa på noga, plocka russinen ur kakan. Ett bolag jag ska titta närmare på är Black Earth Farming, jordbruksföretag i Ryssland och ägt av Vostok Nafta tillsammans med Kinnevik. Bolaget planerar en notering på First North under 2007, i ett senare skede på Stockholmsbörsen. Bolaget räknar med ett börsvärde på mellan 800 miljoner och 1 miljard dollar. Intressant investering! Sen som alltid vid nyintroduktioner kan man ju inte vara säker på att få tilldelning, men då går det alltid att köpa över börsen sen.

Jag köpte inga Ericsson igår, det känns som dom ska ner lite till, kanske blir det köp idag istället. Hexagon steg rejält på börsen igår efter sin storaffär, och fortsätter upp idag också, härligt, en aktie det händer mycket runt, och som jag fortfarande tycker är köpvärd.

Oron över att handla med utländska fonder i PPM tycks också vara som bortblåst, nu är det tillväxtmarknader som gäller, framför allt Kina. Min placering i en Kinafond är bland de sämsta investeringar jag gjort, det var ganska länge sen jag köpte den, kanske var jag för tidigt ute...

Inga kommentarer: